Recensie: LaVendore Rogue – What’s The Meaning Of

WhatstheMeaningofFRONT

LaVendore Rogue – What’s The Meaning Of
Format: EP/ Releasedatum: 2013
Cosmox.nl, Blues CD’s Online bestellen

Tekst: Herbert Schluter

The King is dead, long live the King… zo zou je het nieuwe LaVendore Rogue misschien nog wel het best kunnen omschrijven. Nadat JoJo Burgess, Joel Fisk en Steven ‘Cupsy’ Cutmore een aantal jaren de bluesscene onveilig hadden gemaakt met de formatie Hokie Joint is deze band met enigszins stille trom van het podium verdwenen. Om nu dus plaats te maken voor LaVendore Rogue, aangevuld met Rob ‘TankTank’ Barry op bas en Warren Lynn op toetsen. In deze samenstelling heeft het eerste geesteskind inmiddels het licht gezien in de vorm van een EP.

Deze eerste EP is getiteld ‘What’s The Meaning Of…’ en toont ons twee vuisten met de woorden ‘love’ en ‘hate’ erop getatoeerd.

Het album begint als het ware als een radio waarop een zender wordt gezocht. Als deze eindelijk gevonden is waarschuwt een sinistere stem je: Never… I said NEVER, EVER trust a man with the word love tattooed on his hand! Because you know the other’s gonna be full of HATE!’ waarna het album je mee neemt op een muzikale speurtocht door het leven met al z’n up’s en down’s, en laat zien dat je mensen (en dan vooral de situaties waarin ze terechtkomen) nooit helemaal zwart/wit kunt weergeven. ‘Gangsters, thieves and villains, they’re all family-man at heart’ is daar een goed voorbeeld van.

A.S.A.D. is een mooi melancholisch liedje met een lekkere ondersteuning van Warren op de toetsen al is de inhoud minder vrolijk: ‘Why d’you have to die so suddenly, found you lyin’ on the bathroom floor’. Verderop komen we het liedje ‘Riot’ tegen, eigenlijk een protestsong tegen politiegeweld, over een ‘black man’ die op het verkeerde moment op de verkeerde plek was terechtgekomen, alleen maar een taxi naar huis wilde nemen en door een politieman werd neergeschoten. De verontwaardiging daarover mondt al snel uit in rellen…Lucky Boy is dan weer een iets vrolijker liedje dat met een aanstekelijk refrein uitnodigt tot meezingen (bij mij dan…). Als afsluiting horen we weer een soort radiofragment dat de vraag stelt: ‘What’s the meaning of…?’ waarmee de cirkel weliswaar rond is, maar de vraag nog lang niet beantwoord.

De twee albums die Hokie Joint heeft uitgebracht vielen wat mij betreft meer in de categorie ‘blues’ waarbij het eerste album een stuk toegankelijker was dan het tweede – al ben ik blij dat ik ze beide in de kast heb staan. Deze nieuwe weg die de mannen hiermee zijn ingeslagen is misschien geen blues pur sang, maar resulteert wel in een echte ‘luisterplaat’ waarin een verhaal wordt verteld. Iedere keer als je deze EP in de speler schuift wint het verhaal aan zeggingskracht en verveelt daardoor geen enkele keer. Muzikaal een heel mooi schijfje, helemaal als je houdt van de wat rauwe stem van JoJo die als geen ander in staat is om een liedje te ‘vertellen’.

Het live-concert dat we pasgeleden van deze mannen mochten meemaken in NiXenMeer in Enschede in combinatie met dit schijfje zorgt wel voor hooggespannen verwachtingen, maar ik twijfel er geen moment aan dat de creatieve samenwerking tussen JoJo en Joel meer van dit soort pareltjes gaat opleveren. Afwachten, dus, wat 2014 ons gaat brengen!

Via dit album vraagt JoJo Burgess en passant ook aandacht voor zijn dochtertje dat te vroeg geboren is en daardoor last heeft van een nare hersenbeschadiging waardoor lopen voor haar erg moeilijk c.q. onmogelijk is. Er is een operatie mogelijk maar die kost handenvol met geld. Daarom probeert hij via http://helproxiwalk.co.uk/ geld in te zamelen voor die operatie en dat gaat middels loterijen, collecte-emmertjes tijdens concerten e.d. tamelijk goed. Dus mocht u nog een paar cent overhebben… hij zal u erg dankbaar zijn!