Recensie: Laurie Morvan – Gravity

Laurie Morvan – Gravity
Format: CD / Label: Screaming Lizard Records
Releasedatum: 9 februari 2018

Tekst: Wim Velderman (progammamaker o.a. van 1Twente/Enschede)

Op deze ijzige dag zoek ik iets om warm van te worden. De verwarming een tikje hoger, warme kop thee ? Nee, een cd. Laurie Morvan, middle-aged woman, en haar 4-koppige band. Laurie speelt gitaar sinds haar achttiende en heeft in haar leven, volgens de bio, het één en ander meegemaakt en kan daarom een aantal obligate levensgebeurtenissen op een lijstje van de gemiddelde bluesartiest aankruisen of delen. Ik kan er nooit zoveel mee; waarom schrijf je dat in je bio? Omdat het bij het genre hoort? Of het allemaal op feiten berust kan ik niet controleren en het is niet relevant voor het product cd.

Feit is dat er veertien nummers op de cd staan. Zeer afwisselend, van shuffle, ballad, bluesrock en funk. De ritmesectie van de band weet wat ze te doen staat: strakke ondersteuning, top!

Laurie speelt een prima te pruimen stukje gitaar met mooie soli. Ze beheerst het kunstje en weet te boeien. De teksten en thema’s van deze zevende cd zijn goed gekozen. De zang van Laurie lijkt wat matig. Analyseer je de reden, dan merk je vrij snel dat ze een hoge altstem telkens op dezelfde toonhoogte inzet en haar bereik naar boven en beneden beperkt is.
Ook klinkt het wat dun. Je zou mijn oude producertruc kunnen gebruiken, die ik inzet wanneer er een voice-over gemaakt moet worden. Kopieer de zangtrack naar vier sporen en verschuif ze ieder een paar milliseconde van elkaar. Resultaat: de stem klinkt een stuk voller en zo is er ook nog wel te spelen met toon, maar eerlijk is eerlijk tijdens een liveoptreden val je dan door de mand.
Tenzij je,  zoals vele grote acts, een tape laat meelopen en dat wil je als bluesartiest dan weer niet.

Het enige minpuntje dus. Ondertussen heb ik het er (waarvan?) warm van gekregen en concludeer ik dat ‘Gravity’ genoeg gewicht heeft om gedraaid te worden.

01 – My Moderation