Recensie: Laurie Jane & The 45s – Late Last Night – Elixir Of Sara Martin

Laurie Jane & The 45s – Late Last Night – Elixir Of Sara Martin
Format: CD – Digital / Label: Down In The Alley Records
Releasedatum: 13 oktober 2018

Tekst: Martin van der Velde

Vorig jaar verscheen het album ‘Midnight Jubilee‘ van Laurie Jane & The 45s. Een album dat als debuut werd gezien maar al eerder verscheen er via CD Baby een titelloos download album van de band.
Laurie Jane & The 45s bestaat uit Jason Embry (bas), Scott Dugdale (drums) en echtpaar Cort Duggins (gitaar, piano) en Laurie Jane Duggins (zang) en hebben Louisville, Kentucky als uitvalsbasis. Waar op ‘Midnight Jubilee’ teruggegrepen wordt naar de blues uit de vijftiger jaren, die de band geraffineerd weet te mixen met jazz, soul en rockabilly en zelfs een vleugje traditionele Amerikaanse roots elementen, daar duikt de band op het zojuist verschenen ‘Late Last Night – Elixir of Sara Martin’ nog dieper het verleden in, door te grasduinen door het repertoire van Sara Martin (18 juni 1884), een blues en vaudeville zangeres, die eveneens uit Louisville, Kentucky komt en in jaren twintig bekend staat als ‘the Blues sensation of the West’. In haar hoogtij dagen maakt ze vele opnames voor het platenlabel Okeh, waarvoor ze tot 1928 onder verschillende namen als Sara Martin, Margaret Johnson en Sally Roberts materiaal aflevert. Ze wordt daarbij veelal begeleid door Sylvester Weaver (banjo of gitaar) en Clarence Williams (piano). Daarnaast zijn er opnames bekend waarop ze ondersteuning krijgt van Sidney Bechet, King Oliver, Fats Waller en Bubber Miley. In de jaren dertig besluit ze het rustig aan te doen en verruilt ze haar zangcarrière voor een bestaan als leidster van een verpleeghuis. In 1955 overlijdt ze aan de gevolgen van een beroerte.
Voor de opnames van dit album heeft de band een beroep gedaan op een aantal gastspelers. Brian ‘Boss’ Hogg (saxofoon), Eric Snyder (trompet) en Screamin’ John Hawkins (gitaar) zijn mede verantwoordelijk voor de mooie authentieke sfeer op dit album. De blazerssectie mag meteen aan de slag in de rocker Late Last Night, een nummer geschreven door Sara Martin waarin ruimte is voor een sax solo en stevig gitaarwerk van Cort Duggins. Ook ruimte voor het werk van Clarence Williams op deze cd, deze jazz pianist stamt uit dezelfde periode als Sara Martin en beiden hebben intens samengewerkt. De boogaloo Achin’ Hearted Blues en de rocker Sugar Blues zijn dan ook van zijn hand. Beide nummers worden in een fraai vijftiger jaren sfeertje vol overtuiging neer gezet. Het geknisper van een naald die door de groeven van een oude 78 toerenplaat loopt brengt ons terug naar de jaren twintig. Het geknepen stemgeluid van Laurie Jane Duggins en het raspende gitaarspel van haar partner in Sara Martin’s Strange Lovin’ Woman en Pleading Blues en Atlanta Blues van W.C. Handy, waarop Cort de gitaar heeft ingeruild voor een piano doet de rest.
Dit maal enkel covers op deze uitgave van Laurie Jane & The 45s, maar dan wel zorgvuldig gekozen materiaal. En zo besluit de band met ’t Ain’t Nobody’s Bus’ness If I Do een song van Everett Robbins en Porter Granger die de band geheel naar eigen hand weet neer te zetten door het in een fraaie vijftiger jaren jazzy benadering uit te voeren.
Laurie Jane & The 45s zijn in korte tijd steeds meer gaan klinken als een vijftiger jaren blues en rhythm and blues band en hebben nu zelfs de sound van de twintiger jaren ingelijfd. Een uitstekende band die zich onderscheidt en met ‘Late Last Night – Elixir of Sara Martin’, een fraaie tribute brengt aan een vergeten lokale heldin.

01. Late Last Night
02. Achin’ Hearted Blues
03. Blind Man Blues