Recensie: Lamont Dozier – Reimagination

Lamont Dozier – Reimagination
Format: CD / Label: V2 Records
Releasedatum: 25 mei 2018

Bij het lezen van de tracklist van dit album en de waslijst aan beroemde gasten bekroop mij de angst dat Motown legende Lamont Dozier zich zou hebben laten strikken om een album te vullen met goedkope Motown klassiekers.Wat ben ik blij dat ik ongelijk heb gekregen en niet zo’n beetje ook!
Lamont Dozier was een onderdeel van het legendarische componisten trio Holland-Dozier-Holland, dat verantwoordelijk was voor onnoemelijk veel Motown klassiekers. En de meeste daarvan staan op dit album. Een heel speciaal album want alle nummers krijgen hier een een akoestische, zeer intieme versie. Met hier en daar gastbijdragen uit onverwachte hoek.

Ik zou er bijvoorbeeld zelf nooit opgekomen zijn om Graham Nash voor een duet te vragen in de Supremes Medley. In deze medley komen achtereenvolgens Where Did Our Love Go, Stop! In The Name Of Love, Come See About Me en Baby Love voorbij. En allemaal gegoten in een zeer intieme pianoballad met de nog steeds zeer soulvolle stem van Lamont Dozier. Graham Nash is te horen in Stop! In The Name Of Love en zijn hoge stemgeluid past hier prima.
In het o.a. van Junior Walker bekende How Sweet It Is (To Be Loved By You) treedt soulbelofte Gregory Porter aan. Dit nummer krijgt een lome jazzy uitvoering met slechts piano en contrabas als begeleiding plus natuurlijk de hemelse stemmen van Dozier en Porter! De Four Tops klassieker Reach Out, I’ll Be There is hier omgetoverd in een zeer intieme, bluesy pianoballad met gospelachtige achtergrondzang. Dit nummer komt aan het eind van het album nog een keer terug en dan met de bluesy zang van Jo Harman als extra. You Keep Me Hanging On is natuurlijk bekend van The Supremes. In de uitvoering op dit album is de Engelse zangeres Rumer even te horen. Haar bijdrage aan dit nummer is dermate beperkt dat het wat mij betreft ook wel achterwege had kunnen blijven. Het nummer heeft een loom swingend soul geluid dat gedomineerd wordt door de jazzy elektrische piano. Voormalig Del Amitri voorman Justin Currie is te horen in de Supremes klassieker Reflections, dat een overgang ondergaat van psychedelisch soulnummer naar een folky nummer waarin de beide stemmen zeer goed mengen. De Four Tops klassieker I Can’t Help Myself (Sugar Pie, Honey Bunch) swingt dus ook als het solo op de piano wordt uitgevoerd. Vooral als het pianospel zo soulvol is als hier.
Het Isley Brothers nummer This Old Heart Of Mine (Is Weak For You) gaat hand in hand met de Supremes klassieker My World Is Empty Without You. Het is verrassend om te horen hoe soulvol Sir Cliff Richard hier klinkt. Dat Todd Rundgren een groot soulfan is was al jaren bekend. Daarom is het niet vreemd om hem tegen te komen in het Martha & The Vandellas nummer In My Lonely Room. Je hoort Todd gelijk in de kenmerkende Todd achtergrondzang en door zijn priemend gitaarwerk. De van “Walking In Memphis” bekende Marc Cohn treedt samen met Lamont aan voor een zeer bluesy versie van Take Me In Your Arms (Rock Me A Little While).
De Britse zangeres Jo Harman blijkt een zeer bluesy stem te hebben, die te horen is in de lome jazzy uitvoering van het Martha Reeves nummer (Love Is Like A) Heatwave. Een nummer dat gekoppeld is aan Nowhere To Run, dat een verrassende New Orleans funk behandeling heeft ondergaan. Countryzangers Le Ann Womack voegt haar snerpende zang toe aan het van de Four Tops bekend Baby I Need Your Loving, dat hier in een akoestische bluesy versie te horen is.
Tot slot treedt Lamont Dozier aan in het van de Four Tops bekende Bernadette, dat door de akoestische gitaar een Spaans sausje krijgt.

Dit is een soul album van een ontroerende klasse! Lamont Dozier wordt hier op geweldige wijze geëerd als één van de grootste songwriters op soul gebied. Zo worden er tegenwoordig geen soulnummers meer geschreven!

01. Supremes Medley
02. How Sweet It Is (To Be Loved By You)
03. Reach Out, I’ll Be There