Lady Cannon – Fortune’s Darling
Releasedatum: 8 maart 2019

Lady Cannon legt op dit album haar ziel meer dan bloot. En dat is niet verwonderlijk aangezien singer-songwriter Martha Cannon uit Milwaukee, Wisconsin, het nodige achter haar kiezen heeft. Ik noem alleen maar een echtscheiding en een, waarschijnlijk daaruit voortvloeiende, podiumangst waardoor zij enkele jaren afstand nam van de muziek.

Na haar debuut in 2012 met het album ‘Whiskey Dear’ is zij toe aan haar tweede album.

Lady Cannon is een band, die door haar aangevoerd wordt, en die verder bestaat uit Barry Paul Clark (bas), Devin Dropka (percussie), Pat Reinholz (cello), Andrew Murray Trim (gitaar) en Annie Reese (zang).

De band opent met de fragiele ballad Somebody’s Baby met de kristalheldere zang van Martha en sprankelend gitaarwerk. Ineens dreunt de band vrij hard en bombastisch binnen en gaat het nummer als een zwierend nummer verder, dat klinkt als een mix van k.d. Lang en Suzanne Vega. In Bartender wordt een amoureuze relatie met een barkeeper, die al een relatie heeft, op een zeer realistische wijze vormgegeven in een pompend ritme met galmende gitaar en stuwende cello. Een nummer vol verlangen maar ook twijfel.
Sleep Right Through Me is een nummer met stemmig brommende cello en huppelende drums waarin Martha zich vertwijfeld afvraagt waarom een relatie niet lukte. Lag het aan haar of toch aan hem? De cello legt een funky basis neer in I’m A Little Bit Sexy, But Mostly I’m A Gangsta waarin Martha enigszins weifelend op de stoere toer gaat. Een rauw groovend nummer met snijdende gitaarlicks. In Lake Michigan stelt Martha zich weer zeer kwetsbaar op nadat zij haar ring in het meer heeft gegooid na een overspelige partner. Ook Drinking In The Morning klinkt zeer intiem met een grommende cello. Een nummer vol wanhoop en pijn, dat langzaam naar een dreunend crescendo toe werkt.
In het stuwende Spector achtige nummer Wild Beast denkt Martha schuldbewust terug aan een op de klippen gelopen relatie met een getrouwde man. The Axe Fits The Shape Of My Heart zwiert en zwalkt tegelijkertijd. Een rauwe gitaar en statige cello gaan hier hand in hand. Martha wil in Anybody New zielsgraag bij een nieuw “iemand” horen en daarom is het niet verwonderlijk dat dit nummer vrij wanhopig klinkt. De stemmige cello trekt je weer mee in een nummer over de zoveelste onbeantwoorde liefde en dat terwijl Martha toch zo Hot Like Whiskey kan zijn!
De “boodschap” in de intieme afsluiter Back To Your Hometown is vrij wrang. “Go back to your hometown and get your feet back on the ground or drink yourself to death”! De heldere, onschuldig klinkende zang van Martha geeft dit nummer een flinke macabere twist.

Ik ben behoorlijk onder de indruk van dit album van Lady Cannon. Hopelijk heeft dit haast therapeutische album een positief effect op haar.

01. Somebody’s Baby
02. Bartender