Recensie: Ladell McLin – I Am King

Ladell McLin - I Am King

Recensie: Ladell McLin – I Am King
Label: Aztec musique. Release: 2014

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Bluesmuziek als een betonnen muur: hard, stevig en zo sterk dat een drilhamer er nog niet doorheen komt. I Am King van Ladell McLin is niet de meest zachtzinnige plaat. De blues die McLin uit zijn gitaar tovert en ook zijn stem roepen heel sterk herinneringen op aan Jimi Hendrix.

Ladell McLin, geboren en getogen in Chicago, kwam via zijn broer – drummer Andre Cotton die destijds uitgebreid tourde met Buddy Guy, Willie Dixon en Junior Wells – in aanraking met de blues. Op zijn negentiende speelde McLin al in de huisband van Buddy Guy’s Legends in Chicago. Twee jaar later trad hij op met het Chicago Blues Festival, waar hij het podium deelde met onder andere Derek Trucks en Pine Top Perkins.

In 2005 bracht Ladell zijn debuutalbum uit ´Stand Out´ met onder meer gitarist Vernon Reid (Living Color) als gastmuzikant. In 2009 werd Ladell gevolgd door de Franse regisseur Michel Viotte voor de documentaire Sur La Route du Blues, die hem volgde op een blues roadtrip van Chicago via de Mississippi Delta naar New Orleans. McLin heeft wereldwijd opgetreden en speelde onder andere met Carlos Santana op het Montreux Jazz Festival in Zwitserland. Ook heeft hij in de studio gewerkt met verschillende artiesten als Koko Taylor en Johnny ‘Guitar’ Watson en speelde hij mee op James Blood Ulmers ‘Memphis Blood: The Sun Sessions’ dat een Grammynominatie ontving.

Ladell McLin
– Bron foto-

I Am King bevat elf tracks, alle (mede)geschreven door Ladell McLin. De elf songs zijn niet voor de luisteraars met een zwakke maag en gevoelige oren. De blues wordt op volle orkaankracht gespeeld én gezongen met stevige, hele stevige gitaarexplosies. Wat ik lees aan reviews is dat critici Ladell een kruising vinden tussen Lenny Kravitz, Buddy Guy, Stevie Ray Vaughn en Jimi Hendrix. De eerste drie namen hoor ik niet terug in de muziek: wél is Hendrix zowel in stem als spel nadrukkelijk aanwezig.

Gevaarlijk om te zeggen (of McLin mee te vergelijken) maar als Hendrix niet zo vroeg gestorven was, had hij wellicht net zo geklonken als en zich ontwikkeld tot wat Ladell McLin laat horen. Expressief gitaarspel met een verbluffend gevoel op hoog volume dat klinkt als een hoge snelheidstrein. Openingstrack Got You Angel klinkt redelijk rechttoe-rechtaan met een zware gitaarriff, maar de geluidssluizen gaan pas echt open met We Rock the World, Mama Take Me to Heaven, Hot and Cold en What Iz Love. Blues die zich met donderend geweld over de luisteraar uitstort. Niet alleen wat betreft gitaarspel lijkt Ladell op Hendrix: ook zijn stem heeft een opmerkelijke gelijkenis met Hendrix.

Niet alle muziek wordt op high speed gespeeld: er staan ook relatief rustige nummers op, hoewel het brute gitaargeweld nooit ver is. I Am King, Never Gone to Be the Same (met prachtige soulvolle vocalen van Acantha Lang) en de schitterende ‘oude’ blues van I Was Dreaming (voor mij het beste nummer van de plaat) zijn even-gas-terug-momenten op de plaat.

I Am King van Ladell McLin is niet de meest zachtzinnige plaat. De blues die McLin uit zijn gitaar tovert en ook zijn stem roepen heel sterk herinneringen op aan Jimi Hendrix. Niet voor de luisteraars met een zwakke maag en gevoelige oren.

1. Got You Angel 4:41
2. We Rock the World (feat. Dmc) 3:53
3. Mama Take Me to Heaven 4:47