Recensie: La Blusa – Gold / 25 years

La Blusa - Gold / 25 years

La Blusa – Gold / 25 years
Format: CD/ Label: Marista Records / Release: 14 april 2014

Tekst: William Lindner

In Blues Magazine lezen we regelmatig dat de houdbaarheidsdatum van bands soms kort kan zijn. Dat is niet het geval bij LA BLUSA. Want wanneer je als band al ruim een kwart eeuw bestaat, kun je spreken van een mijlpaal. De jubilarissen vieren dit terecht met hun zevende album: het jubileumalbum Gold / 25 years. Het album is een fraai samengesteld overzicht geworden van zowel covers gecombineerd met eerder eigen werk uit de archieven van 25 jaar LA BLUSA.

LA BLUSA speelt de aanstekelijke vrolijke muzieksoort Cajun/Zydeco/Swamp Music. Uit de levendige smeltkroes van culturen in Louisiana is een muziekcocktail ontstaan met de “trekaccordeon” in de hoofdrol; van blues via wals naar funky voodoo rhythms, van Zydeco tot ballads en stevige Cajun Rock. Deze mengeling van diverse “swamp music” stijl(en) is allemaal op het album te beluisteren.

Bij het beluisteren van de opener “The way you make me feel” en “Cajun Cooking’ zit gelijk de sfeer er bij mij gelijk in. Heerlijke dansbare muziek waarbij je in feite niet op je stoel kan blijven zitten. Gevolgd door een fraaie versie van “If I had A Hammer” overgoten met flinke portie ‘swamp’ saus. Het volgende nummer “Change is Gonna Come” is een lekker slow dance nummer. Bij het nummer “Let’s come Together” haalt zanger/gitarist Henk Robers onder meer zijn mondharmonica voor de dag voor een prima portie harmonica. De uitvoering van Steve Miller‘s “The Joker” is weer verrassend verpakt in een Cajun/Zydeco sausje en is inmiddels te downloaden als single.

Het gaat er vervolgens als vanouds weer vrolijk aan toe in het olijke Franstalige nummer “Les Haricots”. Alle Cajun /Zydeco registers worden hier opengetrokken. Hetzelfde laken een pak met het snelle “Waitin For You met zowel fraaie solo’s van Ron DS. Chen op de onmisbare trekaccordeon als de solo’s van tenorsaxofonist Tom Moerenhout en gitaar solo van Henk Robers. Bij de fraai door Henk Robers gezongen lovesong “I’m In love” wordt wat gas teruggenomen met mooi accordeon werk van Ron DS. Chen. Het Frans/Engelse nummer “Hold on Tight“ is weer een nummer met onder meer mooi samenspel tussen tenorsaxofoon en trek accordeon. Bij het funky uitgevoerde “Yellow Moon” hetzelfde laken een pak. Met een eerbetoon aan de Cajun /Zydeco Music, het voor mij favoriete nummer van het album, “C’est la Vie “ wordt het album fraai afgesloten.

Met GOLD/25 Years hebben deze ervaren muzikanten van LA BLUSA een mooi en zorgvuldig samengesteld jubileumalbum afgeleverd. Op een enthousiaste en vakkundige originele stijlvolle wijze uitgevoerd; overgoten met een flinke Cajun /Zydeco saus. Een verzamelalbum voor niet alleen de liefhebber van Cajun/Zydeco /Swamp muziek, maar ook een regelrechte aanrader voor iedereen die van dansbare aanstekelijke muziek houdt.

Een album dat ik ook liet beluisteren aan een kennis, muziekliefhebster Eileen Beniest in Amerika. Woonachtig midden in het gebied van de Cajun/Zydeco muziek: het plaatsje Breaux Bridge, Lafayette in Louisiana. Zij schreef aan mij:” LA BLUSA have found the perfect recipe for success with this rich Gumbo of Swamp, Zydeco and Cajun music on their 25th Anniversary CD” – Eileen Beniest.

En zij kan het weten….

Zondag 13 april 2014, om 15.00 uur, is de officiële CD presentatie en 25-jarig feest in Stairway to Heaven, Mariaplaats, Utrecht www.stairway.nl waar iedereen van harte welkom is. Het feest zal worden geopend door Polle Eduard & Friends. Dit zal worden gevolgd door een uitgebreide promotie tour langs de diverse clubs en festivals dit jaar, zie de bandwebsite voor de tourdata : www.lablusa.nl

LA BLUSA CD PRESENTATIE 2014

LA BLUSA is:
de oerbezetting van de band bestaat uit Henk Robers; zang en gitaar en Ronald van Drunen, drums en zang, aangevuld met de smaakmaker op de trekzak; Ron DS. Chen, op de bas en zang; Jan Pardon en op de tenorsaxofoon Tommy M. Moerenhout.

1-THE WAY YOU MAKE ME FEEL
2-CAJUN COOKING
3-IF I HAD A HAMMER