Recensie: Kyle Carey – The Art Of Forgetting

Kyle Carey – The Art of Forgetting
Format: CD – Digtal / Label: Riverboat Records
Releasedatum: 26 januari 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Het luisteren van muziek is op zich al  als wereldreizen. Je komt als luisteraar in sferen en omgevingen die ver staan van je eigen, alledaagse omgeving. En wat zou de ontwikkeling van muziek geweest zijn zonder het afleggen van vele kilometers. De Verenigde Staten herbergen door, de verre afkomst van haar inwoners, een bonte mix van stijlen. De muziek van de Britten en Schotten die zich in de achttiende eeuw in de Appalachen vestigde is anno 2018 een soort tijdcapsule. Verstilde heimwee te midden van groene velden en hoge bergen die op thuis lijken maar net even anders zijn. Voor diegenen die zich geen voorstelling kunnen maken van de overeenkomst, een blik via Google afbeeldingen en je weet wat ik bedoel.

Wat weer mooi aansluit bij de muziek die Kyle Carey maakt. Een jonge Amerikaanse student uit het noordelijke puntje van diezelfde Appalachen die na een reis naar Ierland besloot Gaelic te leren;  op haar nieuwe album biedt ze een reis door schoonheid en traditie. De mix van twee werelden levert een reeks sferische liedjes op waar zij afwisselend in het Engels en Gaelic zingt. Haar ongewone hoge zangstem geeft het geheel een tintje bluegrass.
Tekstueel blijft het reisidee gehandhaafd. Zoektochten naar verloren liefdes, de zee, verzonken bakens, bergtoppen en de rivier de Jordaan. Kyle Carey werpt zich op als broken hearted reisleidster tussen alle natuur en ‘de weg die je aflegt’ metaforen.

Een mooi album dat prettig luisterbaar is maar na een paar keer draaien niet direct een verpletterende indruk maakt. Dit genre is natuurlijk van zichzelf wat stil maar de afwezigheid van een spanningsboog maakt dat het album bij een oppervlakkig luisterbeurt prettig voorbij kabbelt. Mooi, maar een beetje weinig dynamisch. De vergeetkunst uit de albumtitel treft de luisteraar direct, na afloop is het moeilijk om een melodie of tekstfrase even op te roepen.

01. The Art Of Forgetting
02. Siubhail à Ruin
03. Come Back To Me