Kyla Brox - Throw Away Your Blues

Kyla Brox – Throw Away Your Blues
Format: CD- LP / Label: Pigskin Records
Releasedatum: 15 April 2016

Tekst: Filip Heidinga

Kyla Brox is letterlijk opgegroeid met muziek en dat is te horen op haar nieuwe album ‘Throw Away Your Blues’. Haar moeder Annette was zangeres en speelt onder andere in de originele opnames van Jesus Christ Superstar. Kyla’s vader, Victor Brox, zingt ook mee op deze originele opnames maar is vooral bekend als blues muzikant. Hij is nog één van de weinige mensen die met Janis Joplin en Jimi Hendrix heeft gewerkt. Daarnaast zit Kyla’s broer ook nog in een band en zingen haar zussen ook allemaal, alleen niet professioneel. Kyla zingt echter al vanaf haar twaalfde in de band van haar vader totdat ze haar eigen band begint. Vast bandlid is gitarist Danny Blomeley met wie ze intussen getrouwd is en samen hebben ze twee kinderen.

Het is intussen alweer zeven jaar geleden dat Kyla Brox haar laatste studio album uitbracht. Dit album, ‘Grey Sky Blue’, was opgenomen tijdens haar eerste zwangerschap. Toen ik haar een aantal weken geleden sprak vertelde ze me dat ze van plan was om weer een album op te nemen tijdens haar zwangerschap. Het album was bijna klaar maar toch besloot ze er niet verder aan te werken. Het gezinsleven was te druk om het album af te maken. Zij en Danny hebben zich zelfs nog enige tijd afgevraagd of ze wel door konden gaan met muziek maken. Gelukkig heeft ze, samen met haar man Danny, alles op de rit kunnen krijgen en hebben ze een compleet nieuw studio album afgeleverd. Hiervoor is het hele gezin Engeland ontvlucht om hier in Nederland het album op te nemen en te mixen. Zie het volgende interview met Kyla hier: https://www.bluesmagazine.nl/interview-kyla-brox/

Het album begint met de prachtige stem van Kyla. If You See Him heeft een prachtige opbouw en trekt je langzaam in de wereld van Kyla Brox. Het is een echt blues nummer over overspel maar wel een nummer met ook veel soul. Het volgende Lifting The Blues is een mooi klein en prachtig nummer over een nieuwe liefde. Net als in het eerste nummer weet Kyla een mooi beeld te scheppen door haar eigen teksten. Na overspel en een nieuwe liefde komt een Beautiful Day. Een lekker positief nummer met een erg mooie solo van Danny. En om het rijtje af te maken komt na een mooie dag, de avond. Tijdens When We’re Alone laat Kyla horen wat er dan gebeurd. Vol zelfvertrouwen zingt Kyla vervolgens: Choose Me. Een lekker funky upbeat nummer met wederom een prachtige solo van Danny, is een mooie afwisseling op het album. Road Home is weer meer in de style van Lifting The Blues en is een prachtig rustig nummer met een prachtige tekst. In Run Our Home is Kyla het echter helemaal zat en verlaat het huis zodat hij het huishouden maar moet runnen. Ain’t Got Time begint met een vreemde voice-mail intro die ze van mij hadden mogen weglaten, het nummer eindigt hier ook mee. Verder is het weer een lekker upbeat en positief nummer waarin ook Danny zich weer van zijn beste kant laat horen. Change Your Mind en Song For The Lonely zijn weer wat donkerder en kleiner. Lovin’ Your Love begint echter weer met een heerlijke beat en is weer, net als Beautiful Day en When We’re Alone, een lekker sexy nummer. Honestly Blues wordt vooral gedreven door het prachtige gitaarspel van Danny. Samen met Kyla’s prachtige stem vormen ze een mooi duo. Waardoor het bijna klinkt als een gesprek tussen Kyla en Danny, via zijn gitaar. Kyla vertelde mij tijdens ons interview dat 365 het favoriete nummer van haar kinderen is, en ik ben het helemaal met hun eens. Beide kinderen zijn ook in het achtergrondkoor het horen. I Will Love You More is een prachtig nummer over haar kinderen. Ik denk dat elke ouder zich in dit nummer kan vinden.

Kortom: Een prachtig album, die wat mij betreft soms iets te netjes binnen de lijntjes blijft. Persoonlijk draai ik dit album het liefst in de auto onderweg naar huis. Even een paar mooie verhalen horen en een paar lekker positieve upbeat nummers ertussen door.

01. If You See Him
02. Lifting The Blues
03. Beautiful Day