Kyla Brox – Pain & Glory
Format: CD – Digital / Label: Pigskin Records
Releasedatum: 29 maart 2019

Zangeres Kyla Brox is het levende bewijs van het feit, dat de appel niet ver van de boom valt. Zij is namelijk de dochter van Victor Brox, die in de 60’s furore maakte als Britse blueszanger, samen met Annette Brox. Dat Kyla ook het nodige talent bezit blijkt wel uit het feit dat zij in 2019 winnares werd van de European Blues Challenge.

En nu is er haar vierde album waarop zij begeleid wordt door the Haggis Horns, echtgenoot Danny Blomeley (bas), Mark Warburton (drums), Paul Farr (gitaar), Clive Mellor (harmonica) en John Ellis (toetsen). Kyla is een veelzijdige tante, dat blijkt wel op haar nieuwe album. Je vindt er soul en blues maar net zo makkelijk breekbare ballads en tropische swingers.

Geopend wordt met de lekkere funky blues van For The Many waarop je voor het eerst met de soulvolle stem van Kyla kennis maakt. Dit nummer, met de knallende Haggis Horns, klinkt als een rauwere variant op een band als The Boneshakers. Daarna volgt de zacht zwevende soulballad Pain & Glory waarin een lekker soulorgel van John Ellis te horen is. Dit nummer heeft wat Sam Brown-achtigs, hetgeen zeker niet verkeerd is! Sensitive Soul zit vervolgens akelig dicht tegen het Hi geluid van Al Green aan (“Love & Happiness”) met bijbehorend zacht pompend orgel en Kyla die hier lekker hees en soulvol klinkt.  Bluesman’s Child is natuurlijk zeer toepasselijk getiteld en is een spetterende bigband bluesshuffle met de krachtige blazers van the Haggis Horns.
Zeer broeierig klinkt het traag groovende Bloodshot Sky met de hard huilende harmonica van Clive Mellor en dreigende rauwe gitaarriifs van Paul Farr. Ook het breekbare ballad werk blijkt Kyla prima aan te kunnen blijkens Choose Life met prachtig pianowerk van John Ellis. Voor je het weet zit je vervolgens ineens in een swingende tropische mambo in Devil’s Bridge met gezellig tikkende percussie, stotend orgel en Santana-achtig gitaarwerk.
The Haggis Horns pompen stevig mee in de pompende bluesshuffle In The Morning waarna het mid-tempo Compromise een melancholiek nummer is met een priemende bluesgitaar solo. De funk is weer aan de beurt in Let You Go, dat een 70’s Isley Brothers geluid heeft en waarin Kyla lekker smerig swingend zingt. De pianoballad Away From Yesterday is daarna weer van een Randy Newman-achtige schoonheid. De loomheid slaat lekker toe in de JJ Cale-achtige swingende shuffle Lovers Lake met Kyla’s verleidelijke zang.
Dat lome gevoel blijft nog even hangen in de breekbare soulballad Don’t Let Me Fall, dat halverwege met een lome funkgroove verder swingt. Tot het eind aan toe blijf Kyla ons voorzien van ontspannen nummers. Zoals het licht jazzy Manchester Milan met heerlijke jazzy trompet. Top Of The World is een ontspannen voortwiegende shuffle met een licht Van Morrison geluid.
Kyla’s versie van Leonard Cohen’s Hallelujah krijgt een wonderschone intieme versie met een bluesy geluid.

Op haar vierde album bewijst Kyla Brox niet alleen dat zij een dijk van een stem heeft maar ook dat zij een zeer veelzijdige artieste is. Ik werd in elk geval erg blij van haar album!

01. For The Many