Kyla Brox - Live

Kyla Brox – Live …… At last
Formaat: CD. Label: Pigskin Records. Release: februari 2014

Door: Gerrit Schinkel

Van de uit Manchester afkomstige blues- soul- en jazz zangeres Kyla Brox is in februari j.l. een dubbel live album verschenen.

De eerste cd bestaat uit een akoestische set met o.a. BBC opnamen. Kyla weet zich omringt door gitarist Danny Bromeley en saxofonist Tony Marshall. Het plezier spat er af met up tempo nummers als Don’t mess with my man, Too young to care en Guilty met een hoofdrol voor gitarist Danny Bromeley. In Working on your love, All breaking down en de klassieker Feeling good horen we wat een formidabele zangeres Kyla Brox is. Do I move you is een jazzy song met een scheurende sax van Tony Marshall en een mooie fluitsolo van Kyla. Gone is een prachtige afsluiter van deze akoestische set.

De tweede cd bevat live opnamen van The Great British R&B Festival in Keulen in 2012. Ball & chain hakt er meteen in. Janis Joplin is terug. De Kyla Brox Band bestaat hier uit Kyla Brox (zang en fluit), Danny Bromely (bas), Tony Marshall (tenor- en sopraansax), Paul Farr (elektrische gitaar, Rick Weedon (drums) en John Ellis (keyboards). Cramp your style is een funky nummer in de stijl van de Average White Band. In Shaken & stirred, een up tempo bluesstamper krijgt de band versterking van mondharmonicaspeler Franny Eubanks. Het tempo zakt terug in Grey sky blue met Kyla op fluit in een hoofdrol. Vervolgens wordt in What’s left on the tabele het tempo weer fors opgevoerd met een solerende Paul Farr ondersteund door de straffe ritmesectie, die beurtelings ook mag soleren, en de scheurende sax van Tony Marshall. En weer een mooie fluitsolo van Kyla. Bij At last schieten de tranen je in de ogen, zo mooi. En over klassiekers gesproken, een betere uitsmijter dan Wang dang doodle is nauwelijks denkbaar, met een gastoptreden van vader Victor Brox.

Het publiek in Keulen heeft een prachtige avond gehad. Ik had er graag bij willen zijn. Ook bij die akoestische set trouwens. Live …. at last, een album dat, hoewel het pas april is, voor mij nu al een van de muzikale hoogtepunten van 2014 is.

CD 1
1. Always looking at me
2. Don’t mess with my man