Kurt Vile – Bottle It In
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Matador Records
Releasedatum: 12 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Kurt Vile is een singer-songwriter, multi-instrumentalist en album producent uit Philadelphia. Hij is bekend als de voormalige leadgitarist van de rock groep The War On Drugs en sinds tien jaar ook als solo artiest. Tijdens albumopnames alsook live wordt hij begeleidt door zijn backing band The Violators. Op zijn nieuwste solo plaat, ‘Bottle It In’, wordt hij tevens bijgestaan door Kim Gordon, de ex-bassiste van Sonic Youth, drummer Stella Mozgawa van de indierock band Warpaint, zangeres, gitariste en drummer Barbara Gruska van het duo The Belle Brigade, harpiste Mary Lattimore, drummer en percussionist Vincent Nudo, met wie Vile al eerder samenwerkte, Cass McCombs, Joe Kennedy en Farmer Dave Scher.

‘Bottle It In’ is opgenomen met verschillende producers in verschillende studio’s in de VS. Een verklaring hiervoor is dat de liedjes tussen Vile’s drukke toerschema door werden opgenomen. Het doet in ieder geval geen afbreuk aan de productie, mix en mastering van het album. Alles is goed en duidelijk te horen en klinkt als één geheel. Al moet gezegd worden dat de enige cover op de plaat, Rollin With The Flow van Charlie Rich met z’n country pop sound een behoorlijk vreemde eend in de bijt is. Niet alleen qua muziekstijl, maar ook wat betreft het instrumentgebruik; er komt geen synthesizer aan te pas. Het is een verrassende keuze om deze song op de plaat te zetten, hoewel het wel bij het thema van ‘Bottle It In’ past. Het album gaat over (vriendschappelijke) liefde, vrienden, het gezinsleven, angsten, rationalisering en realiteit, vluchten in gedachten, smartphone gebruik en dat de dingen zijn zoals ze zijn en gaan zoals ze gaan tegenwoordig. Kurt heeft altijd al zijn gedachtegang geuit in zijn muziek, maar nooit zo diepgaand als nu. Hij lijkt op de één of andere manier dichter bij zichzelf te staan dan ooit. Dat hoor je ook terug in de muziek, dat nog intenser klinkt dan voorheen.

‘Bottle It In’ is van het kaliber ‘Wakin On A Pretty Daze’ uit 2013, met een zelfde soort geluid en stijl, alleen nog een niveau hoger. Misschien is het zelfs wel Vile’s beste album tot nu toe. Psychedelische geluiden worden gecombineerd met indie-rock en folk, precies zoals we gewend zijn van Vile, alleen heeft hij zijn muzikale landschap nog veel verder weten uit te bouwen. Dat hoor je met name terug in het fantastische en bijna hypnotiserende Bassackwards, met zijn achterwaarts afgespeelde muziek en het indrukwekkende Check Baby met zijn pakkende psychedelische rockbeat en Hendrix-achtige gitaarsound. Beide nummers duren tussen de acht en tien minuten. Ook de langer dan tien minuten durende fijne harmonische en bijna in trans brengende Bottle It In met z’n prachtige harp en het even lange gitaar erupterende Skinny Mini,  geven een nieuwe kleur aan Vile’s toch al rijke klank- en kleurenpallet. Het knappe is overigens dat Vile net genoeg variatie in deze lange songs weet aan te brengen om het interessant te houden. Het verveelt geen moment. Ook de overige liedjes geven aan hoe divers en dynamisch ‘Bottle It In’ is.

De psychedelishe Americana opener Loading Zones had heel goed op het album ‘Rain Plans’ van Israel Nash kunnen staan. Het heeft een vergelijkbare sound en sfeer. Alleen de tekst, de zang en het gebruik van synthesizers verraadt dat het geen Nash liedje is. Het daaropvolgende Hysteria is eveneens een song met een Americana inslag. Yeah Bones is dan weer een aanstekelijk indie-folk nummer met een mooie rol voor de akoestische gitaar en minimale elektronische geluiden. Het is een laagdrempelige vrolijke song die je wonderbaarlijk genoeg best gemakkelijk meezingt of neuriet. Ook One Trick Ponies is een heerlijke hippiesong in de trant van Yeah Bones. Mutinies daarentegen is een dromerig jaren negentig underground nummer en Come Again is bijzonder vanwege zijn voornamelijk banjo gedreven geluid gemixt met dromerige achtergrondzang en heerlijke dito gitaarlijnen. Cold Was The Wind klinkt als oude plaat die grijs gedraaid is, inclusief kraakjes en ruis. Outro Bottle Back is een mix van alles waar Vile’s muziek voor staat: psychedelisch, dromerig en episch maar ook realistisch, puur en oprecht.

Met ‘Bottle It In’ heeft Vile zijn sterkste en meest overtuigende album tot nu toe afgeleverd.

01. Loading Zones
02. Hysteria