Recensie: Krishna Prasad – Beloved One

Krishna Prasad – Beloved One
Format: CD – Digital / Label: Mooji Media Records
Releasedatum: 1 november 2018

Geloof en spiritualiteit hebben door de jaren heen vaak een band met de populaire muziek gehad. Je hoeft alleen maar aan de gospel te denken of aan de liefde van George Harrison voor de Oosterse muziek waardoor de sitar ineens een vaak gebruikt instrument in de popmuziek werd.
Ook duikt er zo af en toe een zogenaamde Christian blues release op. Het album van Krishna Prasad zou, volgens de bio en persberichten, een soort van “gewijde blues” moeten bevatten. Gewijd is de muziek in elk geval maar om nou van een bluesalbum te spreken gaat mij wat te ver. Dit album is qua muziek vergelijkbaar met het werk van Mark Knopfler, J.J. Cale of Chris Rea. Met hier en daar wat Oosterse invloeden.
Krishna Prasad werd als Harry Manx geboren op The Isle Of Man en emigreerde als kind naar Canada om veel later weer terug te keren in Europa. Het reizen zat hem in het bloed want Harry verbleef daarna 10 jaar in Japan en speelde 5 jaar samen met de Indiase slidegitarist Vishwa Mohan Blatt. Uiteindelijk keerde Harry toch weer terug naar Canada en raakte daar in de ban van Sri Mooji Baba, aan wie dit album dan ook is opgedragen. Sri Mooji Baba is een Jamaicaans soort Guru met een grote schare volgelingen.
Op dit zeer intiem klinkende album begeleidt Harry, Krishna, zich op de slidegitaar, banjo en de mohan veena, een 20-snarig Indiaas snaarinstrument met een sitar-achtig geluid.

Je zou new age-achtige muziek verwachten op een album als dit maar alle nummers zitten in de intieme singer-songwriter hoek. Zoals de opener Love Is My Home. Een warm nummer met de hese, haast fluisterende stem van Krishna en zijn warm glijdende slide. Een nummer vol gewijde liefde.
In Beloved One, dat ook nog in een live uitvoering te horen is, is Krishna op de banjo te horen. Ook dit warm zwevende nummer zit weer in de J.J. Cale/Knopfler hoek. Sri Mooji Baba is al sprekend te horen in In This Moment, begeleid door krekels op de achtergrond. Hij leidt een zacht kabbelend nummer in waarin de mohan veena voor het eerst te horen is. Het resultaat is een mix van Indiase muziek, new age en singer-songwriter muziek. Grace Has Blessed Me heeft, door de koorzang, in eerste instantie een gospel/Hare Krishna-achtige sfeer maar blijkt toch ook weer een zwevend singer-songwriter nummer te zijn met lichte country trekjes.
Het Hare Krishna geluid is ook te horen in O My Lord. Het nummer heeft namelijk een zelfde hypnotiserende werking als de Hare Krishna chants. Het nummer is voorzien van J.J. Cale-achtig bluesy gitaarwerk. Het sprankelende Here In Your Grace klinkt zeer opgewekt en heeft een tevreden, liefdevol geluid waarin de fluwelen stem van Krishna prima past. De folktraditional This Little Light Of Mine gaat, wat mij betreft, iets te veel richting de oubolligheid, ondanks de huilende harmonica. Ook dit nummer keert later nog terug in een live uitvoering.
Na het atmosferische, Mark Knopfler-achtige Living In The Light is Sri Mooji Baba weer te horen. Hij strooit zijn boodschap over ons uit in een mysterieus raga-achtig nummer waarin ook de mohan veena weer te horen is. Je kan aan dit album horen hoe blij en tevreden Krishna Prasad is dat hij Sri Mooji Baba in zijn leven heeft toegelaten.

Los van het feit of je wel of niet ontvankelijk bent voor de boodschap van Sri Mooji Baba kan er toch wel vastgesteld worden dat we hier met een zeer prettig, intiem singer-songwriter album te maken hebben.

01. Love Is My Home
02. Beloved One
03. In This Moment