Foto Recensie: Kris Pohlmann – Feel Like Going Home

Kris Pohlmann – Feel Like Going Home
Format: CD – Digital / Label: Black Penny Records
Releasedatum: 12 oktober 2018

Na het overweldigende succes van zijn live album ‘10 Years Live‘, heeft Kris Pohlmann er drie jaar over gedaan om zijn nieuwe album te completeren. Het moet gezegd, ergens je tijd voor nemen kan leiden tot een heerlijke cd. Voor de liefhebber van bluesrock van het stevige soort biedt deze cd volop genietens waardige songs. Wat wil je ook als tot je grote voorbeelden Francis Rossi van Status Quo, Gary Moore en Rory Gallagher rekent. Toch ligt de nadruk van deze cd op een tal van prachtige blues ballads. De in Engeland geboren Kris verhuisde op 22-jarige leeftijd naar Duitsland naar het land van zijn vader, en hij heeft heimwee, heimwee naar zijn familie, die heimwee schreef hij van zich af in deze ‘Feel Like Going Home. De foto op de cd hoes straalt dat gevoel uit.

De muziek op deze plaat is prachtig, het gitaargeluid is zo helder, het doet eer aan Gary Moore, ook een man die tergende ballads kon schrijven. Hij wordt ondersteund door zijn vaste band Jonas Bareiter op bass en Roman Dönicke op drums. Kris speelt weergaloos, het gevoel dat hij in zijn solo’s legt zoals in de dik zeven minuten durende afsluiter Revelation, het tovert kippenvel op je arm. Of de op Status Quo geënte rocker Worried Mind, waar hij de frustratie van zich afschrijft. Een nummer dat bij het echte Status Quo niet zou misstaan.
Feel Like Going Home, zoals hij zijn gevoelens uit in de solo, zo passend bij zijn keuze om zijn familie te verlaten, knap dat je die emoties weet te vertalen in muziek. Overgaand in de slowblues Don’t Want To Cry No Anymore, waar het verstilde gitaarwerk wordt opgeluisterd door een weergaloze solo, zo helder, noot voor noot, het lijkt wel zingen met je gitaar. Upside Down is ook weer zo’n ballad, de achtergrond subtiel ingekleurd door wat blazers en met sterke backing vocals, sterke solo, top nummer.
Zijn het dan alleen maar zijn ballads, nee, de hele cd zit vol dat heerlijke gitaargeluid en kent ook mooie uptempo nummers. Het al genoemde Worried Mind, het verrassende Love Won’t Last. En de uiterst meeslepend doorstampend, alle registers los, openingstrack Not Your Only One met vlammend gitaar intro.
De cd sluit af met instrumentale Volatile Skies, mooi opgebouwd, vette bas eronder en het prachtige Revelation.

Kris Pohlman heeft zijn tijd genomen voor deze plaat en bewijst wederom een meester te zijn om zijn gevoelens te veranderen in een tiental prachtnummers.

KRIS POHLMANN - Not Your Only One (Official Lyric Video)