Recensie: Kris Lager Band – Love Songs & Life Lines

Kris Lager Band – Love Songs & Life Lines
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 24 april 2018

Tekst: Martin van der Velde

Bij het aanschouwen van de hoes zie je het meteen dat we het hier met een sympathiek persoon van doen hebben. Iemand die rust uitstraalt en dat gegeven draagt Kris Lager ook volkomen in zijn muziek uit. Ook voor mij is dit een eerste kennismaking met de man, reden om hem eerst maar even te googelen en dan blijkt de man onder andere samengewerkt te hebben met Andy Frasco & The United Nation en Indigenous, de band van meestergitarist Mato Nanji waarmee hij het album ‘Broken Lands’, dat op Vanguard Records verscheen, heeft opgenomen.
Kris mag de legendarische bluesartiest Tab Benoit tot één van zijn grootste fans rekenen en deze draagt dat uit door zijn stellige uitspraak “These guys are the real deal! Go see them whenever they come to your town!”. Zijn enthousiasme ging zelfs zover dat hij in 2013 zijn home studio in Houma, Louisiana ter beschikking stelde voor de opnames van ‘Platte River Runaway’ en of dat al niet genoeg is nam hij zelf de rol van producer en techneut op zich om de productie van het album in goede banen te leiden.
De band heeft Omaha, Nebraska als uitvalsbasis en heeft zich tot doel gesteld om hun leven geheel in dienst te stellen in het uitdragen van de Amerikaanse muziektradities, door er naar te leven, het te bestuderen en er intens van te houden. Zelf noemen zij zich ‘Roots Revivalists’ en weten ze op geraffineerde wijze blues en classic rock, funk, jam, r&b, barrelhouse country, latin beats, cajun, zydeco en een vleug gospel tot een eigen stijl te mixen.
Naast zanger, gitarist en pianist Kris lager bestaat de band uit drummer Scooby Sha Bo Bo, die in het dagelijks leven als John Fairchild wordt aangesproken, bassist Aaron Underwood en saxofonist Mike Lefever. De band heeft ondertussen al een aantal albums op hun naam staan; ‘Swagadocious’, ‘Platte River Runaway’, ‘Live at The Bourbon Theatre’, ‘Heavy Soul & Boogie Trance’ en ‘Rise & Shine’ om er maar een paar te noemen.

Voor de opnames van ‘Love Songs & Life Lines’ heeft de band de White Wall Studios in Sioux Falls, South Dakota betrokken. Niemand minder dan, met een Grammy Award onderscheiden Jim Gaines, die we kennen van zijn producers werk voor onder andere Santana, Van Morrison, Steve Miller en Stevie Ray Vaughan heeft getekend voor de mix.
Het album trapt af met de instrumentaal gespeelde track Aurora Borealis, een rustig en relaxed nummer dat zich het best laat omschrijven als worldmusic en daardoor meteen een heerlijk ontspannen sfeertje weet neer te zetten. In The Heart Wants What The Heart Wants weet de band op geraffineerde wijze slide gitaar met reggae klanken te verweven. Op ‘Love Songs & Life Lines’, kun je zoals de titel al aangeeft veel songs over liefde en gevoelige onderwerpen verwachten.
Kris Lager verpakt zijn persoonlijke ontboezemingen veelal in rootsy songs, waarbij ze de ene keer een bluezy (Sweet Magnolia, That’s What Love Is) en de andere maal een country (I Wanna Hold You In My Arms, Where The Green Grass Grows Tall) benadering met zich mee krijgen. Maar ook genoeg groovy songs als San Francisco Bound, Pickin’ Up The Pieces en ballads als You Know I Love You, met een heerlijke pakkende riff die meteen in je hoofd blijft hangen en I’m Still Here & I Ain’t Lettin’ Go zorgen voor de nodige variatie op dit album. Een van mijn favoriete tracks van het album is toch wel het lekker jazzy klinkende I’ll Be Thinking Of You en wat te denken van het bluezy klinkend That’s What Love Is, wat Kris Lager heel klein weet te houden.
Met het bijna naar klassiek neigende Journey’s Sonata komt de cd instrumentaal tot zijn eind. Jim Gaines kennen we meestal van zijn stevige producties maar hier laat hij horen dat hij ook voor het gevoelige en intieme werk zijn hand niet omdraait. Een heerlijk en zeer gevarieerd album, waarvan je na iedere draaibeurt nog meer gaat houden. Kris lager heeft een aantal zeer vaardige muzikanten om zich heen verzameld die machtig mooi klein kunnen spelen maar ook even flink kunnen uitpakken wanneer dat mogelijk is.
Kris heeft altijd tot doel om zijn publiek met een goed gevoel achter te laten en zegt hier zelf over “I wanna lift up your spirits through song and dance! When music is created from a place of love and delivered with good intentions it is undeniably powerful. There’s nothing better than making the people around you feel good. The ultimate compliment for me is when folks come up to me at after a show and say I was having a horrible day or I was in a bad mood and now I feel great”.
Zet de cd maar op zou ik zeggen, want ook digitaal lukt het deze mannen je met een goed gevoel achter te laten.

01. Aurora Borealis
02. The Heart Wants What The Heart Wants