Recensie: Kovacs – Cheap Smell

Kovacs – Cheap Smell
Format: CD – LP – Digital / Label: Warner Music Group
Releasedatum: 17 augustus 2018

Bestel CD | Bestel LP

Tekst: Ella-Milou Quist

Met ‘Cheap Smell’, het tweede langverwachte album van Kovacs, geeft zangeres Sharon een behoorlijk intiem kijkje in haar leven. Nog meer dan op haar debuut ‘Shades Of Black’ uit 2015. Het gaat van seks en verdorven (liefdes)relaties naar drugsverslaving, hedonisme en de eeuwig verstoorde relatie die ze heeft met haar vader. (Ze bezong eerder die relatie al in het nummer Fool Like You).
Gelukkig zingt ze ook over de lichtpuntjes in haar leven zoals de vrijheid die ze heeft en voelt in het weekend en de nieuwe muzikale samenwerking die ze is aangegaan en haar veel goeds brengt. Ze nam namelijk afscheid van producer Oscar Holleman met wie ze ‘Shades Of Black’ opnam omdat de samenwerking met hem mislukte. Ze moest vooruit en nam producer Liam Howe in de arm. Howe produceerde eerder al platen van onder andere Adele, Lana Del Ray, Ellie Goulding en Marina And The Diamonds. Stuk voor stuk succesvolle frontvrouwen waarbij het allemaal draait om hun eigen sound of een uniek stemgeluid. Genoeg reden voor een geslaagde release dus.
Er is zodoende zeker ook optimisme en hoop te vinden op ‘Cheap Smell’. Hiermee is de plaat minder duister en grimmig dan z’n voorganger. Vooral de dansbare en positieve nummers Priceless, The Weekend en Midnight Medicine, die voorzien zijn van populaire pop beats, zijn daar goede voorbeelden van. Ook de minder rooskleurige songs Adickted en Play Me zijn gekleurd met een fijn poprandje a la Caro Emerald. Hoewel qua zang Adickted dan weer heel erg doet denken aan Amy Winehouse.

De popinvloed is op de hele cd hoorbaar, maar de ouderwetse jazz- en soulsound die we van Sharon gewend zijn is ook goed vertegenwoordigd. De moderne twist zorgt ervoor dat de muziek wat toegankelijker is voor het (nog) grotere publiek, maar tegelijkertijd haalt het ook een deel van de magie, zoals op ‘Shades Of Black’ aanwezig is, weg. Het onheilspellende en mysterieuze gevoel komt alleen terug in Freakshow, Cheap Smell, Oblivion en Black Spider. Dat is jammer want de kracht van Kovacs zit ‘m naast haar stem ook in de geheimzinnigheid die haar en haar muziek omringt. Wel blijft de jonge zangeres door haar turbulente leven een uitstekende verhalen verteller. Zowel de teksten als de melodieën zijn filmisch en beeldend. Haar muziek is groots, meeslepend en theatraal. (In de goede zin van het woord). Haar kenmerkende zang, die doet denken aan de zwarte muziek uit de jaren zestig, leent zich perfect voor de soundtrack van een Bond film. Op Mama & Papa en Skyscraping tilt ze haar zang zelfs naar een nog hoger niveau. Ze laat zich in deze songs volledig gaan en gooit al haar emoties erin. Dit resulteert in een buitengewoon puur en rauw geluid dat je gelijk bij de strot grijpt en je vervolgens niet meer loslaat. Ze is een brullende leeuwin die met haar klauwen genadeloos uithaalt en tegelijkertijd is ze zo kwetsbaar als een pasgeboren welp. Erg indrukwekkend.

Met ‘Cheap Smell’ maakt Sharon Kovacs wederom een verpletterende indruk. Het is te hopen dat deze plaat net zo inslaat als een bom als haar hitsingle en gelijknamige EP My Love uit 2013 en het debuutalbum ‘Shades Of Black’ die in maar liefst zesendertig landen de charts bereikte, waarvan in Nederland zelfs een nummer één positie.

01. Priceless
02. Adickted
03. It’s The Weekend