Recensie: Knut Reiersrud Band – Heat

Knut Reiersrud Band – Heat
Format: CD – LP – Digital / Label: Jazzland Recordings Norway
Releasedatum: 13 april 2018

Tekst: Bennuman

Wellicht bij ons (nog) niet zo bekend, toch is de Noor Knut Reiersrud een van de bekendste en gelauwerde muzikanten en componisten van Scandinavië. Al op jonge leeftijd begon hij met gitaarspelen, terwijl hij op zijn achttiende naar Chicago werd gehaald door Buddy Guy die hem had horen spelen in Noorwegen. Sinds die tijd heeft hij meer dan 6000 concerten gegeven, op meer dan 300 albums gespeeld en zelf tien albums heeft uitgegeven. Ook bekwaamde hij zich op een groot aantal andere uitheemse snaarinstrumenten, zoals de dulcimer.
Verder componeerde hij voor vier Noorse films de muziek en verzorgde hij, samen met de bekende Noorse organist Iver Kleive, de opening van de Olympische Winterspelen in 1994. Hij staat bekend als een kundig leadgitarist en is een van de leden van de legendarische Noorse band Cloudberry Cream. Vaak vermengd hij zijn Noorse bluesmuziek met Afrikaanse en Arabische invloeden.

Op het album ‘Heat’ wordt hij bijgestaan door David Wallumrod op keyboards, Bjorn Holm op gitaar, Nikolai Haengsle op bas, Andreas Bye op drums, terwijl hijzelf te horen is op gitaar, piano, ‘oud’ (een Arabisch snaar instrument) en als zanger.
De nummers op dit album hebben vaak een meditatief karakter. Er wordt regelmatig en lang voortgeborduurd op een thema met duidelijke invloeden uit het Midden Oosten, Afrika en de traditionele Noorse muziek. De variatie per song is dusdanig dat het wel boeiend blijft. Wereldmuziek is het zeker niet, daarvoor blijft hij qua melodie en structuur te dicht bij huis. Zijn gitaarspel is vaak jazzy met een mooi rond geluid. Hoewel hij bekend staat als een de beste Noorse bluesgitaristen is die stijl op dit album niet aanwezig.
Al met al een mooi album met een heerlijke ‘laid back’ stijl. Jammer alleen van het nummer This Was Meant To Be A Sad Song: op zich mooi, maar er zitten een aantal hinderlijke stops in die waarschijnlijk wel een functie hebben hoewel ze mij ontgaan. Daarbij komt dat het bijzonder veel lijkt op het nummer Wood, eerder op dit album.

01. Sacred Mama
02. Wood
03. They Only Ask For Love