Recensie: Knock-Out Greg And The Jukes – It´s A Good Thing

Knock-Out Greg And The Jukes – It´s A Good Thing
Format: CD / Label: Magic Productions
Releasedatum: 15 juni 2018

Tekst: Martin van der Velde

Wanneer de Zweedse blues icoon Sven Zetterberg op een middag op school over blues komt vertellen en zelfs enkele nummers op gitaar en mondharmonica komt vertolken is, de dan 14-jarige Greger Andersson volledig door deze muziek bij zijn lurven gegrepen. De verhalen die Zetterberg over Holwin´ Wolf en Robert Johnson en vele andere overleden blueslegendes weet te vertellen fascineren hem enorm.
Wellicht komt uiteindelijk van deze ervaring de bijnaam Knock-Out Greg vandaan. Het advies om bluesplaten te gaan verzamelen knoopt de jonge Knock-Out Greg dan ook goed in zijn oren en al snel telt de platencollectie werk van Johnny Winter, Muddy Waters en Jimmy Reed. Nu meer dan dertig jaar later heeft hij de vele stijlverwanten binnen het genre al lang ontdekt en heeft deze bluesartiest naast blues flink in het omvangrijke soul en country & western repertoire gegrasduind.
Met zijn broer op drums en een paar lokale vrienden richt hij zijn eerste bandje op en al snel volgen de eerste optredens. Hoewel Greg eerst gitaar speelt schakelt hij rond zijn twintigste over naar mondharmonica en ontwikkeld verder zijn zangcapaciteiten. Met zijn band Knock-Out Greg & Blue Weather tourt hij dan vanaf 1990 zo’n twintig jaar intensief door Scandinavië en de rest van Europa. Met de Blue Weather neemt hij in deze periode zes albums op.
Wanneer Greg het gevoel krijgt dat de klad er wat in zit besluit hij voor een bepaalde periode even afstand te nemen van de muziek, maar uiteraard begint het vanzelf weer te kriebelen en is Knock Out Greg al weer snel terug en nu zelfs met  twee formaties. Met de zes man sterke formatie Knock-Out Greg & The Injectors brengt hij old school Rhythm ‘n Blues en Rock ‘n Roll. In deze band neemt Greg naast de zang de gitaarpartijen weer voor zijn rekening.
Tevens formeert hij een combo waarmee hij low down blues speelt. Van dit combo, Knock-Out Greg And The Jukes is zojuist een nieuwe cd verschenen. Op  ‘It´s A Good Thing’ gaat de band met een vlot groovy thema, dat in de één (basis akkoord) blijft hangen lekker van start. Knock-Out Greg speelt summier akoestisch harmonica en de toon lijkt gezet. Op Backstabbing doet de band een tandje erbij en ontstaat er een rudimentair gehouden shuffle waarop we iets ruiger harpspel ontwaren. De band weet een uiterst fraai low down blues sfeertje neer te zetten, waarin je je terug waant in de tijd. Alleen de inzet van de twee achtergrondzangeressen Clarisse Lidström en Linn Segolson geven een iets moderner soundje aan het geheel blijkt wel uit de openingstrack, de titeltrack en de lome shuffle I am Who I am.
In de vuige shuffle Countryboy At Heart krijgen de ruige elektrisch versterkte harmonica klanken van Knock Out Greg gelukkig iets meer ruimte om vervolgens in It’s a Good Thing met een groovy repeterende gitaar riff van Gunnar Lidström of Bjorn Viitanen, de beide gitaristen van dienst weer met akoestisch harpwerk te overtuigen. Met She’s In Love With My Pocketbook lijkt de band ineens even op een ander spoor te zitten, op deze hoekige shuffle zijn de gitaren qua sound totaal anders afgesteld. Absoluut niet minder dan het voorgaande overigens maar wel  anders! Door met het vrolijk klinkend Get On Over, dat me even doet denken aan Wilbert Harrison’s Let’s Work Together, dat we kunnen kennen van Canned Heat. Dat deze gasten kunnen spelen is wel duidelijk van een Jimmy Reed-achtige shuffle Your On My Way schakelt de band met het grootste gemak over naar een relaxed ritme, dat Marcus Andersson met brushes prima gaande weet te houden.
Met wederom repeterend gitaarspel in het basisakkoord en akoestisch harpspel weet de band met minimale middelen een uiterst relaxed sfeertje te creëren. Ook voor de daaropvolgende vlotte boogie My New Me geldt dat er slecht in één akkoord wordt gespeeld. De laatste track Ha-Ah is niet anders dan een kreet van opluchting, blijkbaar omdat het opname proces is afgerond en een ieder content is met het eindresultaat.
Dat Knock Out Greg volledig terug is bewijst hij wel met deze uitstekende low down blues klinkende uitgave. Dat hij niet zoveel akkoorden en noten nodig is om een goede cd af te leveren heeft hij ook wel bewezen met het groot aantal tracks dat gewoon in het basis akkoord blijft hangen. Dat het toch voldoende variatie oplevert zou je het best zelf kunnen beoordelen. Kopen die cd!

01. The Spell’s On You
02. Backstabbing
03. I am Who I am