Recensie: King King – Live

king-king-live

King King – Live
Format: 2CD + DVD / Label: Manhaton Records
Releasedatum: 21 oktober 2016

Men kan gerust stellen dat King King wel een van de meest succesvolle bluesrockbands is, zowel in Groot Brittannië als op het Europese vasteland. Afgelopen september werd dat wederom fijntjes duidelijk gemaakt tijdens de bekendmaking van de British Blues Awards 2016. Maar liefst vijf (!) Awards werden door het kwartet in de wacht gesleept. Album van het jaar, beste zanger Alan Nimmo, beste song Rush Hour, beste bassist Lindsay Coulson en de Award voor de beste songwriting van het jaar.

Met hun debuut album ‘Take My Hand’ werd het bluesrock minnende publiek in 2011 al op een prettige manier wakker geschud. Dit uitstekend ontvangen album werd al snel gevolgd door ‘Standing In The Shadows’ in 2013 en ‘Reaching For The Light’ in 2015.

Tekst: Nineke Loedeman

Deze mannen behoren tot een van de meest hardwerkende bands die ik ken. Al sinds hun live debuut tijdens het Monaghan Blues Festival in 2010 zijn ze continu aan het touren, schrijven en albums uitbrengen. Met de komst in 2012 van ‘dutchie’ Bob Fridzema op keyboards en Wayne Proctor die zijn vaste plaats achter de drumkit innam, zijn de bandleden van het eerste uur, bassist Lindsay Coulson en zanger/gitarist Alan Nimmo, samengesmolten tot één solide geheel: King King.

In het interview met Alan dat Blues Magazine in 2013 had, sprak hij al voorzichtig over de plannen voor een live album en nu is het eindelijk zover. Op 21 oktober aanstaande verschijnt ‘Live’, een uitgave van een dubbel live CD plús bonus DVD!
En waar kan dat beter opgenomen zijn dan in hun eigen O2 ABC in Glasgow, voor eigen publiek in Nimmo’s hometown en de plek waar het ooit allemaal begon. Op uitmuntende wijze is het gelukt de machtige sfeer, kracht en energie van een King King optreden weer te geven op dit ook nog eens uitstekend gemixde album. De cd’s zijn als gezegd op 14 mei 2016 opgenomen in Glasgow en de bonus DVD op 13 april 2016 in het Picturedrome te Holmfirth.

Het resultaat mag er zijn: in goed 90 minuten krijgen we een uitgebalanceerde samenvatting voorgeschoteld van de carrière van de band. Alan vertelt: “Wat geweldig heeft gewerkt voor ons, was hoe fantastisch het publiek wel niet was! ‘Thuis’ een live album opnemen was een lang gekoesterde droom, die eindelijk uitkwam. De ABC is nu eenmaal een hele fijne locatie en waar anders konden we die pak ‘m beet duizend Schotten vinden om los te gaan op onze muziek! De jongens speelden top, het geluid was gewoon goed en alles viel op zijn plek. Naar mijn idee voel je de magie en goede atmosfeer van die avond.”

“Speciaal was het moment dat we het nummer You Stopped The Rain speelden. Dit is een bijzonder nummer wat ik geschreven heb over mijn grote broer Stevie. Die avond fungeerde hij als mijn gitaarroadie en hij vertelde me dat hij dit nummer nog nooit zo goed door ons had horen spelen. Een bijzonder moment voor mij.” aldus Alan.

“You came…”

Deze dubbel cd geeft een goede en sfeervolle doorsnede van zes jaar King King, met onder andere een hele gave uitvoering van de award winnende single Rush Hour en het indringende Long History Of Love, van hun tweede schijf ‘Standing In The Shadows’. More Than I Can Take swingt dan weer als een trein. Natuurlijk komt de prachtig gecoverde Frankie Miller song Jealousy vooral hier in diens geboortestad Glasgow goed tot zijn recht. Ook de interactie met het publiek wordt prachtig weergegeven, onder andere op het zalig funky All Your Life. Met het poppy Let Love In wordt in stijl afgesloten.

Nimmo’s prettig hese stem is krachtig en tegelijkertijd gevoelig en zijn gitaarspel onnavolgbaar goed. Bob Fridzema is een ware tovenaar op de toetsen en zorgt daarnaast voor hele goede en uiterst smaakvolle backingvocals. Rotsvaste bassist Lindsay Coulson en drummer Wayne Proctor zorgen, zoals altijd, voor een uiterst strakke en solide basis. De band vlamt en het publiek? Dat raakt vanaf de eerste song Lose Control compleet buiten zinnen en blijft dat gedurende het hele concert. Sterk eigen werk of goed gekozen covers, King King kan het allemaal. Luister, sluit je ogen en je waant je gewoon bij een concert van King King. Grote klasse!

Tijdens deze opnamen was al bekend dat Alan gedurende de zomermaanden een korte stop zou inlassen wegens een operatie aan zijn stembanden. Die ingreep is inmiddels achter de rug en succesvol verlopen! Vanaf half september is Alan weer voorzichtig begonnen met optreden… precies op tijd om dit nieuwe album te promoten.

‘King King Live’ is een meer dan uitstekende uitgave en komt heel dicht bij the real thing, maar er is maar één manier om dit ultieme gevoel te evenaren: ga deze wereldband zien…LIVE.

Wil je ze zien in de lage landen, dan kan dat binnenkort hier:
13 oktober – De Piek, Vlissingen