King Buffalo – Longing To Be The Mountain
Format: CD – 180 gr Vinyl – Digital / Label: Eigen Beheer

Releasedatum: 12 oktober 2018

Tussen al het bluesgeweld van de afgelopen weken wordt ik ook blij als er een plaat op mijn bureau verschijnt waarbij ik me weer en kan laven aan wat anders. Zo maakte ik een uitstapje naar het Helldorado festival (voorheen Speedfest) voor wat vette stoner rock en ligt nu de cd van King Buffalo voor me. En het is dat ik mijn jaarlijstje al heb ingeleverd maar anders had deze er ook op gekund. Dit is de band die ik na het verdwijnen van Oceansize zo heb gemist.
King Buffalo is met hun technische, vanuit een simpel basloopje opgebouwde nummers, laagje voor laagje er op plakkend, vinnige solo’s naar doom metal neigend en tussenstukken, gas terug nemen om dan weer vol door te gaan. Met een gemiddelde songduur van tien minuten moet je er even de tijd voor nemen maar het maakt dit album tot een feest.

In 2013 vonden Scott Donaldson – drums & percussion, Dan Reynolds – bass & synth en Sean McVay – guitar, vocals, & synth elkaar. Als bekende muzikanten in de New York rockscene vonden zij het tijd voor wat anders. Elkaar goed aanvullend werden er in hun eigen oefenruimte wat jamsessies omgetoverd tot echte nummers en dat resulteerde in 2016 in hun eerste album ‘Orion’. Alles doen de jongens zelf, het spelen, de opnames, de mix, de merchandise. Begin dit jaar brachten ze de EP ‘Repeater’ uit waarmee ze aan het toeren sloegen. Zo waren ze in mei van het jaar te zien in Haarlem met vakgenoten Elder.

‘Longing To Be The Mountain’ kent zes werkstukken variërend van vier tot dik tien minuten die het best tot hun recht komen afgezonderd van de buitenwereld met je koptelefoon op. Morning Song begint rustig. Met wat zweverige zang en wat gitaar riedels is het de opmaak naar de apotheose. Op de achtergrond zwengelt de gitaar de boel op, de zang wordt urgenter maar men neemt er de tijd voor. Dat continue herhalen van de ritmes is het kenmerk van deze stijl van muziek.
Dan volgen drie wat kortere nummers, maar ook die kennen een strakke basis, Sun Shivers, Cosmonaut en Quickening. Gedragen door sterke basritmes, fris en dan weer log gitaarwerk en strakke drumritmes, ligt de kracht van King Buffalo toch in de langere werkstukken. De dik tien minuten durende titeltrack Longing To Be The Mountain bijvoorbeeld, een toonbeeld van hoe bouw ik een meeslepend nummer. Starten vanaf donkere synthesizertonen begint het basisritme waarna het gehele nummer weer te voorschijn komt.
Afsluitend met Eye Of The Storm, hetzelfde idioom gedragen door een lekker vette bas en straf drumwerk, een fijn nummer.

King Buffalo, zoals gememoreerd, lekker eens wat anders.

01. Morning Song