Kim Wilson – Blues And Boogie Vol. 1
Format: CD – Digital / Label: Severn Records
Releasedatum : 20 oktober 2017

Tekst:  Jos Verhagen

Kim Wilson behoeft bij de rechtgeaarde bluesliefhebber geen introductie, als frontman van The Fabulous Thunderbirds is zijn naam in de blueshistorie gebeiteld. Die blueshistorie daar is waar Kim Wilson zijn inspiratie uithaalt voor zijn solo projecten. Als zoon van musicerende ouders kreeg hij de liefde voor de muziek al vroeg mee. Op high school leerde hij de blues kennen en schakelde hij van gitaar en trombone over op de mondharmonica. In de Bay Area blues scene in San Francisco viel zijn talent op en speelde hij onder andere met lokale blues grootheden zoals Charlie Musselwhite, John Lee Hooker en Sonny Rhodes. Echter halfweg de jaren zeventig toen hij naar Austin Texas verhuisde was het Muddy Waters die het talent in Kim Wilson herkende. In Austin richtte hij met Jimmy Vaughan The Fabulous Thunderbirds op en als huisband in Antone’s  Nightclub begeleidde hij vele bluesartiesten. Dat kreeg de goedkeuring van Waters die zich als een mentor naar hem toe opstelde.

In Austin is de voorliefde voor de blues uit de jaren 50 en eerder ontstaan, zijn interesse in de historie legde hij vast in zijn solo projecten. Hij bouwde een uitgebreide platencollectie op en ging op bezoek bij de oude blueshelden van weleer. Hij zet liever eigen interpretaties van hun blues nummers uit de 50’s op plaat dan zijn eigen werk. Dat eigen werk kan hij kwijt bij The Fabulous Thunderbirds.

‘Blues And Boogie Vol. 1’ is zijn zevende solo project. Twee jaar duurde het om dit album op te nemen, in die twee jaar overleden twee oude bluesmannen, pianist Barrelhouse Chuck en drummer Richard Innes (The Mannish Boys).
Dit album is een tribute aan hen. Of zoals Kim zelf zegt “A couple of the greatest musicians that ever lived, Richard Innes and Barrelhouse Chuck, have passed away during the process of making this cd. One of their dreams was to see this stuff come out”.

De cd bevat zestien nummers, drie daarvan, Searched All Over, Edgier en Bonus Boogie zijn eigen creaties van Kim Wilson. Deze nummers passen naadloos in deze interpretatie aan bluesklassiekers. Naast Learn To Treat Me Right van de Fabulous Thunderbirds bevat de cd nummers van Little Walter, Sonny Boy Williamson, Jimmy Rogers ,Jimmy Reed, Freddie King, Arthur Crudup,  plus nummers van gitaarlegends Elmore James en Magic Sam.

Het moet gezegd, de liefde die Kim Wilson heeft voor muziek uit deze periode straalt van deze cd af. Liefhebbers van dit tijdperk kunnen genieten, de plaat heeft de juiste fifties vibe, het klinkt fifites maar dan net wat lekkerder dan de originele opname. Je moet het Kim Wilson nageven de productie van deze plaat kon niet beter, topmuzikanten, topgeluid en topnummers uit lang vervlogen tijden.

Hoewel ikzelf iemand ben die altijd op zoek is naar nieuwe bands en muziek past dit op zijn manier ook in die hunkering naar nieuwe muziek. Immers voor mij zijn de jaren 50 onbekend terrein, en dan is het mooi dat er mensen zoals Kim Wilson zijn, die de moeite nemen deze periode in een opgefriste eigentijdse presentatie aan ons te luister te leggen.

01. Bonus Boogie (Kim Wilson)
02. No Love In My Heart (Elmore James)
03. Ninety-Nine ( S0nny Boy Williamson)