khalif

Khalif Wailin’ Walter – She Put the Voodoo On Me
Format: CD/ Label: Damnyalljamn Productions
Releasedatum : 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Walter van Heuckelom

Khalif Wailin’ Walter is een uit Chicago afkomstige bluesgitarist. Hij heeft een kenmerkende eigen stijl van funkin’ boogie blues muziek. Zijn gitaarspel is nogal stormachtig en hij beschikt de gave om van warme zoete rhythm akkoorden dadelijk over te gaan naar funky ritmes en huilend heftig gitaarwerk. Khalif was voor hij op eigen benen ging staan gedurende vier jaar de vaste gitarist van Lonnie Brooks. Bij deze Lonnie Brooks leerde hij het klappen van de zweep en stond hij op de grootste podia in de USA en Europa. Over hoe zijn eigen muziek klinkt of hoe hij zou moeten klinken zegt Khalif Wailin’ Walter dit : Mijn muziek is een mix van de traditionele Chicago stijl dat doet denken aan grootheden zoals Otis Rush, Freddie King en Albert Collins vermengd met de moderne stijl van artiesten zoals Prince en Santana. Het moet muziek zijn waar je spontaan moet gaan van dansen. Voor mezelf is het een album met veel variatie geworden. Het keyboard en hammond zijn zeker zo bepalend voor de sound als het spetterend gitaarspel in deze cd.

Met “She Put The Voodoo On Me” is Khalif Wailin’ Walter aan zijn derde cd toe. Het album bevat elf zelf geschreven en gearrangeerde nummers. De opener op deze cd is het rustige “Let ‘Em In” met veel funk en soulinvloeden. Zoals meestal in funky songs krijgen we hier ook blazers aan het werk. Boney Fields op trompet en Tommy Schneller op tenor sax brengen hier een mooie meerwaarde. Met Moritz Fuhrhop op hammond heeft Khalif een geweldige aanwinst op dit album. Deze toetsenman bij ons vooral bekend door zijn werk bij de Henrik Freischlader band is een topmuzikant, en dat laat hij in deze eerste song ook al meteen horen. Een rustige mooie mooie solo van Mo op de toetsen die wordt gevolgd door een heftiger gitaarsolo die naarmate het nummer het einde nadert ook terug uitdooft. Knappe en misschien wel beste song van het album.

Een echte roadsong om met een goed volume in de auto te spelen is “Ghost Train”. Goed en strak werk van de drummer en de bassist. Wedden dat je onbewust sneller gaat rijden als deze in je auto cd speler zit :). In het zweterige bluesnummer “I’m Your Love Doctor” horen we voor het eerst wat een prima gitarist Khalif Wailin’ Walter wel is. Huilende gitaar schreeuwend om meer. Ook vocaal is deze song een topper. In het pompende en swingende rocknummer is Khalif op zoek naar het soort vrouw dat hij graag heeft, namelijk een “Big – Bootyed Woman”.

We duikelen terug de funky voodoo wereld van Khalif in met de titelsong “She Put The Voodoo On Me”. Het is de muziek die het beste past bij de stem van Khalif. Aanstekelijk ritme en groovy gitaarsolo. Khalif Wailin’ Walter op zijn best. Een ode aan zijn oude helden mocht ook niet ontbreken. Deze komt er ook met het groovy en dansbare “I Got My Own Kinda Blues”. Een nummer dat perfect aansluit op “She Put The Voodoo On Me”. Op het einde krijgen we nogmaals machtig hammondorgel van Mo er bovenop. Khalif neemt het met zijn gitaar over op het één tegel nummer ” My Guitar And These Blues”. Dump de lichten en geniet. Sobere begeleiding van de ritmesectie hier maar wat Khalif en Mo Moritz hier weer laten horen is echte topklasse. Na zeven songs beluisterd te hebben weet Khalif heel goed welke richting hij uitwil, en moet hij zeker geen ander werk zoeken. Al laat hij dat in het volgende “I Need A New Job” wel merken omdat de blues niet genoeg zou betalen. De liefhebbers van saxofoon komen hier volledig aan hun trekken. Het soulachtige “Still You Stand” met veel blazers vind ik persoonlijk minder geslaagd. Dan is het funky nummer “Supercalifunkin’ Groovy” van veel betere kwaliteit. Funkblues zoals funkblues moet klinken. Afsluiten doet Khalif met een gebed voor Michael Jackson. “Du Heisst Cowlahn” is instrumentaal en vooral muzikaal hoogstaand. Onder de strakke en prachtige begeleiding van de ritmesectie krijgen Mo en Khalif nog maar eens de kans om uit te blinken. En die twee laten zich natuurlijk niet pramen in dit jazzy aanvoelend nummer. Hopelijk kan Khalif deze uitstekende toetsenman ook meenemen tijdens zijn live optredens.

Conclusie is dat deze “She Put The Voodoo On Me” een mooi album geworden is met veel variatie in. Zeker de mensen die van funky voodooachtige blues houden zullen met deze cd een mooie aanwinst hebben. Wat concerten betreft denk ik niet dat we Khalif Wailin’ Walter veel in de buurt gaan te zien krijgen. De enige twee data die ik kon vinden waren 17de Southern Bluesnight in Heerlen op 15 maart 2013 en op het Highlands Festival in Amersfoort op 25 mei 2013 waar hij geprogrammeerd staat samen met Toronzo Cannon.

01. Let ‘em In (4:22)
02. Ghost Train (3:33)
03. I’m Your Love Doctor (6:35)