Recensie: Khalif Wailin’ Walter – Nothin’ Left To Lose

Khalif Wailin’ Walter – Nothin’ Left To Lose
Format: CD – Digital / Label: Pepper Cake (ZYX)
Releasedatum: 31 augustus

Khalif Wailin’ Walter, geboren in Chicago als Walter Malone heeft al een aardige staat van dienst. Hij is een neef van Carl Weathersby en was in het verleden lid van de bands van Lonnie Brooks en Shirley King (de dochter van B.B.). Hij heeft al verscheidene albums uitgebracht. Dit nieuwe album droeg hij op aan Lonnie Brooks en Khalif’s boodschap is hier “Music is my religion and the groove is…God!” Aan variatie geen gebrek op dit album.

Khalif opent met zijn scheurend harde gitaar het eerbetoon aan Jimi Hendrix, Reign Down Fire, Een loom groovend nummer met ontzettend hard gierend gitaarwerk, dat niet verbazend aan Hendrix doet denken. Khalif’s stem gaat hier van fluweelzacht soulvol naar zeer diepe Howlin’ Wolf-achtige zang. In I’ve Made A Change gaat Khalif op de luchtig swingende soul toer. Deze shuffle bevat vrolijk knorrende blazers en door de fluweelzachte zang doet dit nummer denken aan een bluesy variant op Smokey Robinson’s muziek. In Why Did I Do It gaat de blues een huwelijk aan met de reggae. Iets waar ik meestal niet echt vrolijk van wordt. Gelukkig is Khalif’s hard priemende gitaar hier als “redder” aanwezig in een voor de rest lui voortkabbelend nummer. De zeer logge bas van Daniel “The Funkmachine” Hopf is verantwoordelijk voor de vette groove in het instrumentale Bang (Interlude). Een jazzdance nummer met uiteraard de Hammond B3 van Jacek “Dr. J” Prokopowitz in de hoofdrol. In de soepel swingende shuffle One Last Nerve trekt Khalif’s hard priemende gitaar (terecht) alle aandacht naar zich toe.
Khalif’s zang en akoestische gitaar zijn de ingrediënten voor het ontspannen, soulvolle Papa Legba’s Lounge. De funk slaat weer toe in de onweerstaanbare stuwende soulrocker Superwoman met zijn hypnotiserend meppende drums.Worries, Worries, Worries is een broeierige hoekige slowblues met zowel schroeiend gitaarwerk als jazzy piano.
Khalif neemt afscheid met de luchtige soulswinger Can You Feel My Groove met zijn pompende Hammond B3 en een onmiskenbaar Hi geluid.

Khalif Wailin’ Walter toont met dit album aan, dat hij een zeer veelbelovende en veelzijdige blues artiest is.

Je kan hem binnenkort in ons land zien: