Recensie: Kevin Michael Thompson – Ghosts From Two Towns Over

Kevin Michael Thompson – Ghosts From Two Towns Over

Releasedatum: 4 September 2018

Tekst: Filip Heidinga

Kevin Michael Thompson is een Amerikaanse country -en blueszanger en schrijft grotendeels zijn eigen materiaal. In 2015 bracht hij zijn eerste album uit: ‘Good News In These Bad Times’. Het album was meer een gospel/country album met alleen maar religieuze nummers. Wat een beetje jammer is aangezien je dan maar een klein publiek, vooral in Europa, aanspreekt. Maar zijn nieuwe album ‘Ghosts From Two Towns Over’ kent gelukkig wat meer variatie qua onderwerp.

Het album begint met een, totaal onnodige, gillende gitaarsolo gevolgd door het country-achtige nummer Confessions. Confessions klinkt net als nummers op zijn vorige album en heeft het bekende thema. Hierna komt het echte country nummer Among The Thieves. Het nummer verteld een mooi verhaal, zonder veel religieuze verwijzingen, gewoon een leuk country nummer. Eén van de beste nummers van het album is My Oh My, My Oh Me, een tekst wat ook in het nummer Among The Thieves voorkomt.
Eigenlijk is het een heel simpel nummer maar wel echt een heel mooi nummer. My Oh My, My Oh Me wordt gevolgd door het kleine Something Good. Het nummer begint heel klein maar bouwt langzaam op naar een gitaarsolo halverwege het nummer.
Something Good wordt gevolgd door het erg mooie Clara (It’s a Good Life) wat een erg mooi verhaal verteld over een leven wat niet uitpakt zoals gehoopt. Het volgende Maybe Tomorrow is, zo zie ik het, een vervolg op het nummer Something Good. In Something Good wordt de liefde gevierd en in Maybe Tomorrow is de liefde over en blijft de zanger gebroken achter, hopend dat het morgen beter wordt.
Na het diepe dal klimt Thompson weer langzaam omhoog met het nummer Better Than Before. Ook al klinkt Maybe Tomorrow wat positiever dan Better Than Before, maar dat kan aan mij liggen. Na een paar liefdesliedjes is het weer tijd voor een nummer met een mooi verhaal, net als Clara (It’s a Good Life). The City is het verhaal van een jongen van het platteland die naar de stad vertrekt maar alles is daar anders dan verwacht en hij beland uiteindelijk in de gevangenis. Violet verteld het verhaal van een moeilijke, misschien onbereikbare, liefde.
En net als de vorige nummer op dit album blijft het tempo over het algemeen laag met af en toe een sneller stukje. Net als My Oh My, My Oh Me begint het nummer Sylvia heel klein en dat blijft het nummer ook. Eerdere nummers bouwden langzaam op maar dit nummer blijft klein. Maar het volgende nummer, Late June, Early July, is weer wat meer up-tempo met een erg lekkere drumbeat. Na Late June, Early July met een lekkere drumbeat volgt Marooned! zonder drum maar met handenklappen, en dat klinkt erg mooi. Later in het nummer komt de drum toch tevoorschijn maar de handen komen ook weer vaak terug. Het album sluit af zoals het begonnen is: met het nummer Confessions, dit keer de reprise versie.

Kortom: Het religieuze thema is nog wel aanwezig op het album maar vele malen minder dan bij het vorige album. Verder is het een erg mooi luisteralbum. Een album om echt even voor te gaan zitten en luisteren.

01. Confessions
02. Among The Thieves
03. My Oh My, My Oh Me