Recensie: Kev Spencer – …For Reasons Unknown

Kev Spencer – …For Reasons Unknown
Releasedatum: 8 januari 2018

Op de hoes staat een jongeman met een leren jack, die een elektrische gitaar vast houdt. Dat weet je haast wel zeker wat je te wachten staat….stoere mannen bluesrock! En die krijg je in ruime mate op het debuutalbum van zanger-gitarist Kev Spencer uit Melbourne, Australië. Op achtjarige leeftijd vond hij een oude afgeragte gitaar op een rommelmarkt en was gelijk verkocht. En spelen kan Kev als de beste! Zijn stijl is het beste met het geluid van The Jeff Healey Band te vergelijken.

Dat blijkt al gelijk in de opener Wicked Ways. Het ietwat dunne stemgeluid van Kev wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn machtige majestueuze gitaarwerk. In deze boogie knalt, scheurt en giert hij uit alle macht. De funky wah wah bluesrocker Bluesman is een loom rockend nummer met spijkerharde gitaar injecties They Call It The Blues valt onder de categorie no-nonsense boogie met een splijtende slidesolo. Ook voor een slowblues is er ruimte op Kev’s album. Mr. Witchdoctor is een nummer, dat je weemoedig doet terugdenken aan de oude Fleetwood Mac.
Sunday Stomp! doet zijn titel alle eer aan want is een stampend countryblues nummer met prima slidewerk. Het rauw rockende Sounds Like Love heeft een geluid dat de al even Australische punkband The Saints ook al kenmerkte.Rauw en niets ontziend! Even When You’re Wrong is een langzaam funky nummer dat zo bij Jimmy Barnes in het repertoire zou kunnen passen.
Queen Of Hearts heeft verdacht veel van “Born On The Bayou”  van CCR en rockt net zo loom. De laatste twee nummers had ik persoonlijk niet als afsluiter van dit album gekozen. Still Takin’ Money  is een solo uitgevoerde akoestische shuffle en One Ain’t Enough is een countryballad, compleet met banjo.

De fans van harde, stoere bluesrock weten wat ze te doen staat. In huis halen, dit album! En welke promotor/club haalt dit gitaartalent eens naar Nederland?

01. Wicked Ways
02. Bluesman