Kenny Parker – Hellfire
Format: CD – Digital / Label: Rock-A-While Records
Releasedatum: 15 februari 2019

Liefhebbers van bluesrock met hard snijdend gitaarwerk dienen nu even goed op te letten want er is een album verschenen dat boordevol uitstekende bluesrock staat waarop niet één maar twee beulen van gitaristen aan het werk zijn.

Het gaat hier om het nieuwe album van gitarist Kenny Parker uit Detroit. Een gitarist, die een verleden heeft in bands als Mr. Bo en The Butler Twins. Op zijn nieuwe album laat hij zich bijstaan door gitarist Jim McCarthy, een zeer ervaren gitarist die speelde bij o.a. Mitch Ryder & The Detroit Wheels, Cactus en The Buddy Miles Express. Naast deze twee gitaarbeulen kom je zanger en harmonicaspeler Dan Devins, bassist Mike Marshall, drummer Dave Marcado en toetsenist Bill Heid tegen.

Het album gaat gelijk swingend van start met de stevig pompende shuffle I’ve Got My Eye On You, dat flink wat snijdende harde gitaarsolo’s bevat. Dan Devins bewijst een zeer krachtige, Kim Wilson-achtige, zanger te zijn en scheurt er behoorlijk rauw op los op zijn harmonica.
De soepele funny bluesrocker Baby Come Back To Me heeft wel wat van “Stand Back” van The Fabulous Thunderbirds met zijn heerlijke groove en de messcherpe gitaarinjecties. Blind And Paralyzed is een loom voortsluipende bluesshuffle met een loeiende harmonica en snoeiharde gitaarsolo. Bye Bye Baby schiet al rockend uit de startblokken in de beste Thunderbirds traditie. Een nummer met een belangrijke rol voor de swingende piano van Bill Heid. Hellfire heeft een bij zo’n songtitel passend geluid. Dreigen en gemeen sluipend met een schroeiende harmonica. Het nummer gaat over een verduiveld aantrekkelijke dame die er de reden van is dat zowel Kenny als Jim de wellust uit hun gitaren knallen.
Goin’ In Circles is weer een voorbeeld van een prima logge shuffle met brullende harmonica, vurig gitaarspel en swingende piano. Dance With Me is een luchtig huppelend nummer met lichte “It’s All Over Now” trekjes.
Dan is het tijdvoor een fraaie ingetogen ballad met I’m Missing You. Een soulvolle ballad met een klasse a la “I’ve Been LovingYou Too Long”. Na al dat hartenzeer kan er weer losjes gedanst worden op de soulvolle tonen van But Then We Danced. Het feit dat dit nummer zwaar leunt op Solomon Burke’s “Cry To Me” maakt hierbij niet uit. Zo lang beide gitaristen dergelijke soulvolle solo’s produceren hoor je mij niet klagen. Half Crazy pompt er lekker rauw op los en is een Thunderbirds-achtige shuffle met snijdende gitaren en loeiende harmonica. Back Up Plan is een schitterende slowblues waarin het hard snijdende gitaarwerk van beide gitaristen weer centraal staat.
Het album wordt op meer dan overtuigende wijze afgesloten met een rauwe, pompende en haast garagerock achtige liveversie van Omar& The Howlers’ Hard Times In The Land Of Plenty.

Dit album zou eigenlijk door elke bluesrocker in huis gehaald moeten worden!

01. I’ve Got My Eye On You