Recensie: Kendel Carson – Lost Tapes Of Suzanna Hamilton With The Calgary Sessions

Kendel Carson – Lost Tapes Of Suzanna Hamilton With The Calgary Sessions
Format: 2CD – Digital / Label: Trainwreck Records – Continental Record Services
Releasedatum: 12 oktober 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

De Canadese zangeres/violiste/gitariste Kendel Carson is in 1985 geboren in Calgary, Alberta. Als ze zeven jaar is verhuist ze met haar familie naar Victoria, British Columbia. Kendal was er vroeg bij want ze begon op 3-jarige leeftijd al met viool spelen. Ze gaat klassieke muziek studeren en speelt met haar broer, Kendel is dan 12 jaar, op kinderconcerten van The Victory Symphony. In 2003 treedt ze op met The National Youth Orchestra of Canada.

Een belangrijk moment in haar muzikale leven is wanneer ze na afloop van een concert met de Canadese folkgroep The Paperboys de befaamde Amerikaanse singer-songwriter Chip Taylor ontmoet. Taylor wordt haar mentor, haar muzikale partner bij optredens en haar producer. Taylor is de producer van ‘Rearview Mirror Tears’, het debuutalbum van Kendel Carson uit 2007. Taylor schreef ook de meeste nummers van dit album en speelt daarop ook gitaar en mondharmonica. En dat was wederom het geval bij haar tweede album ‘Alright Dynamite’ uit 2009.

Deze maand verscheen er een dubbelalbum van Kendel Carson. Op cd 1 ‘The Lost Tapes Of Suzanna Hamilton’, opgenomen in Dubway Studios in New York, zijn naast Kendal Carson (zang, fiddle), Chip Taylor (gitaar, zang), John Plantania, de gitarist o.a. bekend van Van Morrison en met wie Carson al langer samenwerkt, Greg Leisz (pedal steel), Tony Mercadante (bas) en Tony Leone (drums) te horen.
Het album ademt één en al Americana. Veelal mooi gezongen countryballads als The Burning Of Suzanna, Crazy Moon, Lilly en Make Me A Microphone. Meer tempo is er in het melodieuze Paint Me A Cowboy met Greg Leisz op pedal steel, het lekker rockende Chicago Man met een fraaie gitaarsolo van Platania en Yankee Boy, een song met wederom lekker gitaarwerk. Fighting Soldier en That’s The Way It Is About True Love zijn fraaie duetten met de typische hese soms fluisterende zang van Taylor en waarbij Carson behalve haar vocale kwaliteiten ook op fiddle alles uit de kast haalt.

Geïnspireerd door The Suzanna Hamilton story schreven Taylor en Carson nog meer songs en namen die op in The Station, een kleine studio in Calgary, Canada.
Deze opnamen staan op cd 2 ‘The Calgary Sessions’. Carson en Taylor worden op dit album terzijde gestaan door gitarist Russ Broom, bassist Mike Lent en drummer Spencer Chayne. Dit album biedt ook weer de vertrouwde sound die we van Kendel Carson kennen met songs als Waiting For Dreams, Find A Way en I Woke Up Missing You So Bad. Heldere zang, ingetogen backing vocals, fiddle, en verder sobere begeleiding. Anyway The Wind Blows is lekker stevig met een scheurende mondharmonicia van Taylor. Mooi is ook het duet en de fiddle-solo in Mexican Standoff. Fraai is de fiddle in de instrumental Hot Iron Waltz, een wals met tempowisselingen.
Het album sluit af met de langere uitvoering van Find A Way. Lekker bluesy en zang die me doet denken aan Joni Mitchell.

De samenwerking tussen Kendel Carson en Chip Taylor blijft mooie resultaten opleveren. Dit dubbelalbum is weer Americana van hoog niveau.

Tracks The Lost Tapes Of Suzanna Hamilton: