Recensie: KEN DEROUCHIE BAND – Muse

Ken-DeRouchie-Band_Muse_CD-Cover

Ken DeRouchie Band – Muse

CD / Eigen beheer / Released 2013

Tekst: Frank Schatorjé

Voor mij een grote onbekende naam ‘The Ken DeRouchie Band’ uit Portland Oregon. Maar het internet biedt uitkomst! In het Noordwesten van de VS heeft deze band een uitstekende live-reputatie als Funk, Soul en R&B band. Een band rond zanger/gitarist Ken DeRouchie. Een zanger met een donkerzachte stem in het verlengde van Barry White en een artiest die hij intens bewonderd Otis Redding.

Het album van 15 tracks heeft een diepere boodschap. Het eerste deel van dit album zijn songs geschreven tussen 2005 en 2007 na een scheiding die veel impact had op het leven van DeRouchie. Het tweede deel van het album staat vooral in het teken van zijn nieuwe relatie in 2011. Van grote invloed op het productieproces van dit album was het overlijden van zijn oudere broer Doug. Deze broer was altijd steun en toeverlaat van Ken en dit was het eerste gezamenlijke opnameproject. Kort ná de opnames is Doug overleden en heeft Ken de track ‘This Too Shall Pass’ tijdens het afscheid opgedragen aan zijn schoonzus. Een album met een boodschap, een boodschap die beklijft door een heerlijk Soul en Funk sfeertje. Ik werd al gegrepen door de opening met de trompet van Caleb Denison in ‘Guide You Home’, wát een virtuositeit en een sprankelende track. De donkere stem weerklinkt voortdurend en naast de twee genoemde artiesten kwam oon het gevoel van Bill Withers voorbij. Op twee tracks staat Ken de vocalen af aan LaRhonda Steel, meestal achtergrondzangeres, maar bij ‘Tryin’To Tell’ en ‘Sexual Chocolade’ met meesterlijk gezongen nummers als leadzangeres.

Het album is in de VS uitgebracht in juli 2013. Het wordt tijd dat deze band voet aan Europese wal zet, want op de Blues, Soul getinte festivals zal deze Band zeker niet misstaan.

1.  Guide You Home
2.  Unglued