Kelly Bell Band –  Know My Name
Format: CD – Digital / Label: Phat Blues Records
Releasedatum: 26 april 2019

Tekst: Gerrit Schinkel

The Kelly Bell Band (KBB) wordt in 1995 opgericht in Baltimore, Maryland. Oorspronkelijk is de KBB de begeleidingsband van Bo Diddley. Tegenwoordig toert de band over de hele wereld. Volgens sommige recensenten is KBB precies het soort genre buigende, regel brekende en kleur vermengende groep die de muziekscene van 2019 hard nodig heeft. Een band die niet in een bepaald hokje te plaatsen is en als het ware buiten de lijntjes kleurt.

De KBB won twee prestigieuze Maryland Music Awards, waaronder ‘Best blues band’. In 2018 werden ze genomineerd voor ‘Music icon’. Verder werden ze gekozen tot ‘Best Blues Band’ in de Mid Atlantic Region en werd onlangs door Baltimore Style Magazine ‘Best band’ genoemd. In 1998 brengt de band hun debuutalbum ‘Phat Blues Music’ uit, een album dat tot nu toe het best verkopende album in de geschiedenis van de Midden-Atlantische Staten van de VS is.

Eind april 2019 verscheen ‘Know My Name’, het nieuwe album van de Kelly Bell Band. Aanzwellende orgeltonen trappen af in de opener Long Train, gevolgd door gitaren en een huilende mondharp. Strakke midtempo bluesrock. Heel anders is daarna Last $4, een swingende jumpblues met mondharp en fraaie door Zack Smith gearrangeerde blazersarrangementen. Ingetogen is First Moments met mooie zang en blazers.
In de zeer snelle rocker Good Thing is het weer tempo maken met de gitaren, de doordenderende ritmesectie, blazers, backing vocals en de huilende mondharp. De klok slaat funk en soul in You Don’t Know.
Het titelnummer Know My Name is een mooie soulbluesballad die heel rustig begint maar explosief eindigt. Na de shuffle I’m Gone slaan de vette gitaren en de meerstemmige zang weer toe in de heavy bluesrocker Dead Man Walking. De meerstemmige zang is ook weer mooi naast de huilende mondharp in Things Just Ain’t The Same. In het funky groovy P.H.A.T. blues is de pompende bas van Franky Hernandez lekker naast de geweldige blazers.
Na Gimmick Infringement, een intermezzo van vier seconden!, is Every Time weer heerlijke soul. De titel van het slotnummer In The Late Hours dekt de lading helemaal. Deze bijna acht minuten durende prachtige jazzy bluesballad met de ingetogen zang en de wonderschone saxsolo, is een heel mooie afsluiting. Uitermate geschikt voor de late uurtjes.

De Kelly Bell Band is inderdaad een band die zich niet in een bepaald hokje laat plaatsen. ‘Know My Name’ bevat een weldadige mix van rock, blues, soul, metal, jazz, funk en hip hop. Een lekker album.

01. Long Train
02. Last $4
03. First Moments