Keith Stone

KEITH STONE – The Prodigal Returns
Format: CD/ Label: Keith Stone
Releasedatum: 20 januari 2016

Tekst: Fons Delemarre

Niks nieuws onder de zon, maar o zo goed gedaan. Chapeau, dus, voor de cd ‘The Prodigal Rreturns’ van Keith Stone (niet opzoeken via Google, dan kom je verkeerd uit…). Deze Stone is een bluesman die kans heeft gezien een frisse, enthousiaste bluesplaat te maken in de stijl, bijvoorbeeld, van Albert King. Is het dan toeval dat dit album ‘New Orleans’ als thema heeft en dat Albert King in 1978 de prachtige plaat New Orleans Heat maakte? Groot verschil tussen New Orleans Heat en ‘The Prodigal Returns’ is overigens dat het album van Stone hoofdzakelijk eigen nummers bevat; in tegenstelling tot Albert King die op New Orleans Heat voornamelijk covers speelt. En is het dan toeval dat het gitaarspel van Stone trekjes van het geluid van Albert King vertoont, maar uiteindelijk gevarieerder is dan het gitaarspel van King? Joost mag het weten, maar één ding is zeker: het album van Keith Stone klinkt als een klok. De energie spat uit de speakers en het geluid is ouderwets prachtig. Vooral opvallend is de perfecte mix van het geluid van de blazerssectie en de rest van de band. Vaak klinken dit soort line-ups als ‘Een bluesband met een blazerssectie erbij’, maar op dit album passen de blazers organisch in het geluid van de band. Met andere woorden: het is één geheel. En dan heb je dus opeens een prachtige, vol klinkende, swingende bluesband die vette nummers over het thema New Orleans speelt. Met de complimenten voor de producer: bassist David Hyde. Het is waar: een goed voorspel is het halve werk, dus het zij Stone vergeven dat track 1 een geluidscollage is (Dr. John pingelt wat, we horen een paardenkoetsje rijden en in de verte klinkt brassband-achtige muziek…) die ons in de sfeer van New Orleans moet brengen. Na dit intro gaat het gelukkig van het ene naar het andere prachtige nummer. Van Better Things To Do (ouderwetse up-tempo, bijna Stax-achtige soul) via het soepel swingende Cindi Leigh (’…the only one for me’) met onvervalste Zydeco-accordeon, naar een heerlijk slijpende ballad als New Orleans Moonlight, geïnspireerd door Fats Domino, inclusief pompende piano, ronkend orgel en female backing vocals. Roy Orbison zou zich niet geschaamd hebben voor Make Me Feel Allright (track 8) en zelfs het instrumentaaltje Buster’s Place weet zich dankzij fraaie trompet- en gitaarsolo’s fier te handhaven. Op het titelnummer mag Stone even uitpakken op gitaar, het is immers zijn album! Als toegift horen we dan Dr.John himself nog een keer. Hij speelt een fraaie versie van de klassieker Just A Closer Walk with Thee. Er staan geen zwakke nummers op dit album en als je het snel door luistert weet je al heel rap of dit iets voor je is. Voor mij wel! Good time New Orleans-style blues & soul, perfect opgenomen en gemixt. Zoals gezegd: niks nieuws onder de zon, maar o zo prachtig gedaan. ‘The Prodigal Returns’ van Keith Stone is zonder meer een klassieker in zijn soort!

Line up:
Keith Stone – Vocals & Guitars
Dr. John – Piano (Tracks 1 & 11)