Recensie: Keeshea Pratt Band – Believe

Keeshea Pratt Band – Believe
Format: CD / Label Eigen Beheer
Releasedatum: 29 mei 2018

Tekst: Martin van der Velde

Het kan soms snel gaan, de Keeshea Pratt Band bestaat eigenlijk nog maar zo’n zeven maand wanneer ze in januari van dit jaar meedoen aan de vierendertigste editie van de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee. Uit meer dan 230 internationale acts komt de band als winnaar uit de bus. Een onverwacht succes, waarmee de agenda van de Keeshea Pratt Band meteen goed gevuld is.
De van oorsprong uit Mississippi afkomstige zangers heeft tegenwoordig Houston, Texas als uitvalsbasis. Ze begon op zes jarige leeftijd te zingen en heeft sindsdien een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In 1987 ontvangt ze de Hal Jackson’s Miss Talented Teen Mississippi onderscheiding, een award die als aanmoediging mag worden gezien. In 2011 ontvangt Keeshea Pratt de Jackson Free Press Artist of the Week award en het volgende jaar zelfs een Jackson Music Awards Female Artist of the Year, waarmee ze de nodige waardering oogst.
Zij deelde het podium met Bobby Rush, Eddie Cotton en gospel icoon Revernd James Moore. Ondertussen is Keeshea, die over een geweldige warme, soms zelfs een beetje rauwe stem beschikt een samenwerking aangegaan met Brian Sowell (gitaar), Shawn Allen (bas) en drummer Nick Fishman, de blazerssectie die bestaat uit Dan Carpenter (saxofoon), Misaki Nishidate (trompet) en James Williams (trompet) maakt het collectief compleet.
Met ‘Believe’ legt Keeshea ons haar debuut album voor. Bij de eerste aanblik van de cover verwacht je soul, en dat krijgen we ook maar daarnaast is het funk, gospel en soulvolle blues dat volop voorbij komt op dit fijne album. Met haar uitstekende begeleiders weet ze deze stijlen tot een zeer aangenaam geheel te mixen.
Make It Good, Out Of My Mind, waarin iedere begeleider even ruimte krijgt voor een korte solo en de stevige ballad Can’t Stop Now zijn soul getinte nummers. Om vervolgens in In The Mood en Believe  met heerlijke funky grooves te overtuigen. Maar ook de rechtgeaarde bluesliefhebber komt meer dan genoeg aan zijn trekken op dit debuut album.  Have A Good Time Y’all, Shake Off These Blues, die van start gaat met een New Orleans groove en Easily Replaced shuffelen er driftig op los, soms met blazers, dan weer met een jazzy feel en zelfs met heerlijk akoestisch slide spel in Home To Mississippi dat alleen daardoor al lekker authentiek klinkt. In de slowblues It’s Too Late, weet Nick Fishman met ritmisch drumwerk de aandacht op zich te vestigen.
De cd besluit met de live track So Bad Blues, een heerlijke slowblues waarop de band aantoont ook live hun mannetje te staan. Een fijn debuut van een meer dan capabele band, die volledig weten te overtuigen met louter en alleen eigen materiaal.

01. Make It Good
02. Have A Good Time Y’all
03. In The Mood