Recensie: Kaz Hawkins – Live At Park Avenue (feat. Sam York)

Kaz Hawkins – Live At Park Avenue (feat. Sam York)
Releasedatum: 15 februari 2018

Tekst: Bennuman

Als er tegenwoordig een zangeres is die de blues kan en mag zingen is het Kaz Hawkins wel. Haar diepe krachtige stem doet denken aan Etta James en Adele, haar songs zijn vol originaliteit en soul en stralen hoop en inspiratie uit. Daar tegenover staat een zwart verleden vol van misbruik, geweld en bedrog, resulterend in zware depressies en zelfmutilatie. En ook dat horen wij terug in haar songs.
Haar redding is toch haar sterke persoonlijkheid gebleken, veel hulp van haar omgeving en het talent om haar gevoelens en droeve ervaringen te delen in haar songs. Zij gebruikt haar muziek in haar persoonlijke campagne voor mentale gezondheid in de hoop dat haar verhaal en ervaringen kunnen laten zien dat muziek ook kan helen. Zij is volkomen open over haar verleden en lijden en zij hoopt dat anderen inzien dat muziek in het algemeen ook genezend kan werken.
Kaz Hawkins is Noord-Ierland’s eigen ‘soul superstar’. Als zij niet aan het touren is heeft zij haar eigen radioprogramma met de toepasselijke titel ‘Kaz Hawkins Got The Blues op BBC Radio Ulster waarin zij veel muziek laat horen van met name de Engelse blues scene. Zij is tevens bestuurslid van de UK Blues Federation en is voorvechtster voor de Noord Ierse blues- en soulartiesten.

Inmiddels heeft zij drie albums uitgebracht, namelijk ‘Get Ready’ in 2014, ‘Feelin’ Good’ en ‘Don’t You Know’ in 2017. Zij is momenteel druk bezig met schrijven van haar volgende album en hoopt dit op te nemen in de beroemde studio’s in Muscle Shoals, Alabama.
Wat ik niet helemaal begrijp is de noodzaak van het uitbrengen van het huidige album ‘Live At Park Avenue’. Het lijkt een vervolg op ‘Don’t You Know; toch staan vier nummers in dezelfde uitvoering op beide albums.
Het is ‘live’ maar dat hoor je bijna niet. Aankondigingen staan er niet op en het applaus is slechts zelden hoorbaar. Haar stem is formidabel, van zeer rauw tot dromerig zacht. Haar songs vertellen veel over haar jeugd die niet altijd onbezorgd was, haar latere leven, haar depressies. Het spel van pianist Sam York draagt op een mooie gevoelige manier bij aan de sfeer.

01. Lipstick & Cocaine
02. Soul Superstar
03. St Louis Blues