Recensie: Katie Knipp – Take It With You

Katie Knipp – Take It With You
Format: CD – Digital / Label: Katie Knipp
Releasedatum: 7 november 2018

Tekst: Fons Delemarre

Ya Make It So Hard To Sing The Blues mag dan het openingsnummer van Katie Knipp’s nieuwe album Take It With You’ zijn, niets is minder waar. Ondersteund door een gierende dobro-slide laat ze met gemak het tegendeel horen. You Make It Easy To Sing The blues zou dus een betere titel zijn van track 1. Maar ja, in de blues gaat het natuurlijk altijd over dingen die moeilijk zijn, problemen en narigheid.
In het volgende nummer – I Don’t Sing for You– trekt ze haar strot weer fors open, om te vertellen dat ze niet voor ‘you’ wil zingen. Zwaar beukende drums en scherpe gitaren laten er geen twijfel over bestaan: Knipp heeft echt geen zin om om voor je te zingen. Ze zingt dus niet zozeer vóór als wel óver iemand. Met haar vertolking van de blues  schaart zich aan de zijde van Daniele Nicole, een dame die ook zo heerlijk tekeer kan gaan. Andere overeenkomst met Nicole is de schaarse –en daardoor zeer indringende- instrumentatie.
De brieven (Letters) die ze gekregen heeft stemmen haar ook al niet erg vrolijk, gezien het klagende en slepende karakter van dit nummer. Tegen deze tijd, na drie nummers, zit Knipp al diep onder je huid en laat je niet meer los. En dan is er opeens de Metro In Paris, waarin ze probeert je te verleiden vooral toch maar met haar mee te gaan en haar de kans te te geven “…to treat you nice”. De barpiano onderstreept haar plannetje…
Zoals gezegd heeft Katie Knipp forse stembanden, die ze zo nu en dan graag op volle kracht aanspreekt. I Will Stick Around, zingt ze smachtend en je zou het zo maar geloven. Katie Knipp maakt dik aangezette elektrische gitaarblues, vaak slow, altijd indringend. De uptempo niemendalletjes Get Outta My Dream en Santa Cruz Blues zijn haar wat mij betreft vergeven. Er staat genoeg geloofwaardige blues tegenover, In Another Round zelfs een ouderwetse New Orleans blues met schetterende blazers en pompende piano.
Laat je overigens niet misleiden door de coverfoto. Dit is geen cowgirl en ze zingt zeker niet als een katje om zonder handschoenen aan te pakken. In Last Man Out kruipt ze nog even uit de speakers, om je van dichtbij toe te zingen. De muzikanten helpen haar weer effectief. Minder is beter, dat blijkt ook hier weer.
Mooi bluesalbum van een dito dame.

01. Ya Make It So Hard To Sing The Blues
02. I Don’t Sing For You