Kate Fenner – Middle Voice
Format: CD – Digital / Label: Wolf Island Records – Continental Record Services
Releasedatum: 15 februari 2019

De opnames van dit derde soloalbum van singer-songwriter Kate Fenner uit Canada begonnen al in 2017. Doordat Kate aan schildklierkanker behandeld moest worden werden de activiteiten uiteraard stilgelegd. En nu is er dan haar nieuwe album, opgenomen door producer Tony Scherr, die ook nog op gitaar en bas te horen is.
Kate’s stem wordt vaak omschreven als een “wellustig” klinkende Joni Mitchell. Nu hoor ik wel muzikale raakvlakken met het jazzy folk geluid van Joni Mitchell maar Kate heeft een eigen, krachtig stemgeluid. Kate zat vroeger in de alternative rockband The Bourbon Tabernacle Choir. Daarna vormde zij met Chris Brown, die ook in die band zat, een duo en trad ze op met de top band TheTragically Hip.
Op haar nieuwe album doet een aantal voorname gasten mee zoals Norah Jones, Bill Frisell en Jason Moran.

Geopend wordt met Two Minds, dat qua stijl inderdaad Joni invloeden heeft. Een nummer met de heerlijk warme bas van Tony Scherr en diens priemende gitaar. In This Divorce blijkt hoe blij Kate is met een scheiding want dit nummer is gevat in een opgewekt lui swingend geluid met de blazers Steve Bernstein, Briggon Krauss en Brian Drye, die dit nummer voorzien van een zacht soulvol geluid.
Teddy Kumpel treedt aan met zijn ambient gitaar in Beatrice waarin het jazzy Joni Mitchell geluid met worldmusic vermengd wordt en waarin Norah Jones met haar tintelende piano te horen is. Een nummer van een Van Morrison-achtige klasse. De prachtige zwevende ballad The Yield valt op door het heerlijke warme spel van gitarist Bill Frisell, de zachte loops op de achtergrond, de vibrafoon van Kenny Wolleson en de stemmige French Horn van Rob Jost. A Marriage is een zacht deinend folknummer met ingetogen swingende percussie van Mino Cinelu en sfeervol gitaarwerk van Tony Scherr. De vibrafoon van Kenny Wolleson is daarna weer te horen in het intieme Song & Dance.
Bob Dylan’s You’re A Big Girl Now krijgt een ingetogen versie met een licht jazzy geluid waarin Kate een soulvolle vocale topprestatie aflevert. In de ballad Fatal Fire is Jason Moran te horen met zijn intieme pianospel. Voormalig bandmaatje Chris Brown is op orgel te horen in het stuwende Hunter, dat een haast Carly Simon-achtig geluid heeft. De ambient gitaar van Teddy Kumpel keert terug in de zwevende ballad Passenger waarin ook Norah Jones te horen is.
Kate sluit het album af met een cover van George Harrison’s That Is All, dat een intieme, zeer warme versie krijgt.

Gezien de omstandigheden waarin dit album werd opgenomen is het des te verbluffend hoe warm dit album klinkt. Een verplichte aanschaf voor elke Americana of singer-songwriter fan!!

01. Two Minds