Karin Krog & Georgie Fame – On A Misty Night
Format: CD – Digital / Label: Odin Records
Releasedatum: 22 februari 2019

Tekst: Peter Marinus

Menigeen zal ongetwijfeld verbaasd zijn doordat er een jazz album bij Blues Magazine gerecenseerd wordt. Maar als daarna blijkt dat Georgie Fame aan dit album meewerkt, zal de verbazing weliswaar omslaan in nieuwsgierigheid.

Het gaat hier in feite om een verzamelaar, die onder de naam Karin Krog & Georgie Fame is uitgebracht. De nummers op dit album verschenen al eerder op releases van de Noorse bigband The Per Husby Orchestra uit de jaren ’80 en ‘90 waarin zowel Krog als Fame mee werkten.

Nu dus een verzamelaar met allemaal nummers die door Tadd Dameron gecomponeerd werden, een Amerikaanse zwarte pianist en componist, die speelde in de orkesten van onder meer Fats Navarro en Miles Davis en die ook opnam met een grootheid als John Coltrane.
Het is niet vreemd om Georgie Fame hier tegen te komen want die is al vanaf het begin van de jaren ’60 bezig in zowel de rhythm & blues als de jazz met zijn eigen band The Blue Flames en veel later met Van Morrison. Zangeres Karin Krog is wellicht minder bekend. Deze Noorse artieste is echter ook al vanaf het begin van de jaren ’60 actief.
In het orkest van Per Husby kom je namen tegen als gitarist Bucky Pizzarelli, saxofonist Frank Wess, drummer Grady Tate, saxofonist Jerome Richardson en Howard Johnson op de tuba.

Na beluistering van dit album kan ik alleen maar verzuchten hoe heerlijk het is om die ouderwetse bigband sound weer eens te horen.

In de opener On A Misty Night hoor je Georgie Fame als een volleerd crooner aan het werk, in een duet met Karin Krog. Dat croonen gaat hem prima af, wat niet verwonderlijk is met zijn jazz verleden. Uiteraard speelt de blazerssectie op dit album een grote, aangename rol.
In de warm deinende bigband sound van I’m Never Happy Anymore is Karin Krog solo te horen. Zij heeft een soepel jazzgeluid, dat ongepolijst genoeg klinkt om gladde Las Vegas valkuilen te voorkomen. Het nummer valt verder op door zijn ingenieuze blazersarrangementen en een swingende saxolo. Krog is ook solo te bewonderen in de warme schuifelende ballad If You Could See Me Now met, wederom, weldadig blazerswerk.
Georgie Fame laat zich weer van zijn beste “jazz dance” kant horen in de bigband swinger Accentuate The Bass, waarin, vanzelfsprekend, een voorname rol voor de bas van Terje Venaas en de tuba van Stein Erik Tafjord is weggelegd. Dit is nou wat ze een “coole” swinger noemen.
Het vocale duet Thats The Way It Goes is een ingetogen ballad in de beste Mose Allison stijl, dus met een licht bluesy ondertoon. Hetzelfde nummer komt later ook nog eens in een “alternatieve versie” terug met Karin Krog als zangeres. Het duet in de luchtige swinger Dig It neemt je mee terug naar de geluiden van de oude Duke Ellington of Count Basie.
Daarna is Karin Krog weer aan de beurt in twee intieme ballads, The Happy Heart met zijn zacht fluisterende saxofoon en de soepele maar ingetogen swing van Never Been In Love. Krog en Fame zijn daarna weer samen te horen in het sprankelende Good Bait/Ladybird, dat bij vlagen een geluid heeft dat aan de oude Disney cartoons doet denken. Krog slaat hier fanatiek aan het scatten, snel gevolgd door Fame, die haar soepel scattend bijstaat.
Fountainbleau/Trane opent met een pompeus bigband geluid en gaat daarna weer over in die lome weldadige bigband swing.

Dit album kan ik aanraden aan de fans van het jazzy werk van Van Morrison maar ook aan fans van een Mose Allison of Ben Sidran. Doe er je voordeel mee!


Tracklist:
01. On A Misty Night
02. I’m Never Happy Anymore
03. If You Could See Me Now
04. Accentuate The Bass
05. That’s The Way It Goes
06. Take A Chance On Spring
07. Dig It
08. The Happy Heart
09. Never Been In Love
10. Good Bait/Ladybird
11. Fountainbleau/Trane
12. That’s The Way It Goes (alternative version)

Website:
Georgie Fame
Karin Krog