Kari Arnett – When The Dust Settles
Format: CD – LP – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 20 september 2018

Na haar debuut EP ‘Midwestern Skyline’ uit 2015 van singer-songwriter Kari Arnett uit Wisconsin, is nu haar nieuwste album verschenen met hierop elf, voornamelijk, intieme en warme Americana nummers.
Kari wordt op haar album bijgestaan door Haley Rydell op de fiddle, Jay Scabich op de elektrische gitaar, Andy Schuster op bas, Alexander Young op drums, Aaron Fabbrini op de pedal steel en Ben Cook-Felt op piano en andere keyboards.
Kari is gezegend met een krachtige stem, die qua geluid ergens tussen Stevie Nicks en Lucinda Williams in zit.

De sfeer wordt gelijk bepaald in Dark Water, een broeierig donker nummer met Jay Scabisch op de hard snijdende elektrische gitaar. De sfeer wordt extra broeierig wanneer de al even snijdende fiddle zich erbij voegt. In Blood And Bones verandert de sfeer van donker broeierig naar intiem, warm en broeierig. Deze ballad met een hemels huilende pedal steel zweeft heerlijk je oren binnen.
Na een intro waarin een vinylplaat gestart wordt opent het sprankelende frisse Americana nummer One More Chance met zacht tokkelende gitaren en Kari’s intieme stemgeluid. Tijdens het intro van This American Life verwacht je (ik in elk geval) dat elk moment Dolly Parton’s “Jolene” ingezet gaat worden. Het gaat hier echter om een loom swingend nummer met warm twangende gitaar en zwevende pedal steel.
Breaking Is Easy is wederom een voorbeeld van één van de vele intieme warme ballads op dit album. Een sfeer, die veroorzaakt wordt door de zachte brushes en de melancholieke pedal steel. Het blijft intiem en warm in de zalige ballad Starting Over. When The Dust Settles is het enige nummer op het album met een rauw randje. Een mid-tempo rootsrocker met hoekige rauwe gitaarriffs in een stijl die aan Lucinda Williams doet denken.
De intimiteit komt weer terug in de shuffle Tired Of This Town met warme jazzy staande bas en wederom die hemels huilende pedal steel. Na de atmosferische zwierige ballad Only A Woman is het tijd voor de ingetogen ballad The War, die gaat over de oorlog, die soms in het hoofd van een mens woedt. Een donker nummer waar Emmylou Harris trots op zou zijn.
Het album wordt geheel in stijl afgesloten met de intieme ballad When You Were Mine. Een nummer, dat mede door Kari’s stem veel op het vroege werk van Suzanne Vega lijkt.

Met dit intieme album van Kari Arnett kom je gegarandeerd de donkere maanden zeer prettig en sfeervol door!

01. Dark Water