Recensie: Kara Grainger – Living With Your Ghost

Kara Grainger – Living With Your Ghost
Format: CD – Digital / Label: Station House Records
Releasedatum: 1 juni 2018

Fans van Bonnie Raitt, Susan Tedeschi, Ana Popovich of Sheryl Crow mag ik verblijden met alweer een zeer getalenteerde dame, die zich in het gebied van de blues en Americana begeeft. Ik heb het dan over de Australische zangeres en slidegitariste Kara Grainger uit Sidney. Op zestienjarige leeftijd vormde zijn al haar eerste band, Papa Lips. Deze band was behoorlijk onder de invloed van de Stax soul en New Orleans funk.
De New Orleans funk- en soulinvloeden zijn op haar inmiddels alweer vierde album in ruime mate terug te vinden. Kara wordt op haar album bijgestaan door een stel rasmuzikanten zoals producer en gitarist Anders Osborne, drummer J.J. Johnson van de Tedeschi Trucks Band, toetsenist Ivan Neville en saxofonist Mark Kazanoff.

Het album opent met de pittige rocker Living With Your Ghost. Een nummer met een Bonnie Raitt-achtig geluid waarin het soulvolle orgel van Ivan Neville opvalt en waarin Kara meteen al een staaltje van haar zwoel huilende slidespel laat horen. Working My Way Back Home is een broeierige shuffle, mede door Kara’s loom glijdende slide. In dit nummer hangt een Southern rock gevoel. In de broeierige rocker Man With Soul klinkt Kara als het rauwere zusje van Bonnie Raitt. Ook hier valt haar prima sldewerk weer op.
De zwoele, breekbare ballad Nowhere To Be Found trekt richting Sheryl Crow met heerlijk zinderende slide. Anders Osborne treedt aan in You’re In New Orleans, samen met Andrew Duhon, een singer-songwriter, die in 2013 het album ‘The Moorings’ uit bracht. Een loom funky nummer met pompende Cor Steyn-achtig orgelwerk van Ivan Neville en luie blazers.  Het nummer ademt een broeierig New Orleans funk gevoel uit. Zoals de titel Groove Train al aankondigt, is dit nummer inderdaad een lui funky groovend nummer waarin we uiteraard de soulvolle blazers weer terug horen. Reason To My Verse is een prachtige ballad, Eentje waarvan het mij niet zou verbazen als die op het repertoire van Bonnie Raitt terecht zou komen.
Mark Punch, gitarist van o.a. the Renee Geyer Band en de Australische singer-songwriter Jackie Bristow zijn te gast in de deinende ballad Broken Record met een hoofdrol voor het soulvolle orgel van Ivan Neville. Favorite Sin is daarna een donkere, dreunende rocker vol gruizige gitaarriffs. Kara’s tintelende gitaarwerk staat centraal in de ingetogen soulvolle ballad Nobody But You.
Na de broeierige swingende shuffle Love Will Get You Through The Door wordt het album afgesloten met het dreigend bonkende Freedom Song. Een slepend nummer met een New Orleans “gris-gris” geluid.

Kara Grainger bewijst met dit prima album dat zij een dame is om in de toekomst rekening mee te houden!

01. Living With Your Ghost