Junior Wells

JUNIOR WELLS
SOUTHSIDE BLUES JAM

Delmark DE 628 (Music & Words)
Releasedatum: eind november 2014

tekst: Rien Wisse

In 1965 bracht het Chicagose label Delmark de LP ‘Hoodoo Man Blues’ uit van Junior Wells’ Chicago Blues Band. Het album vormt om diverse redenen een mijlpaal in de historie van de blueshoofdstad. Het was het eerste tastbare resultaat van de langdurige samenwerking tussen Junior Wells (voc/hca) en Buddy Guy (voc/gtr) en tevens de eerste keer dat een werkende Chicago blues band een LP maakte. ‘Hoodoo Man Blues’, inmiddels ruim 500.000 keer verkocht, werd Delmarks bestseller aller tijden. Wells maakte vervolgens minder sterke platen voor Vanguard, en Blue Rock (Mercury), tourde internationaal, maar keerde voor het hier onderhavige album terug naar Delmark. Opnieuw nam hij, in december 1969/januari 1970, op met de band waarmee hij werkte in zijn South Side ‘thuisclub’ Theresa’s Lounge op 48th Street/Indiana Avenue: Guy (gtr en zang op één track), Aces Louis Myers (gtr) en Fred Below (dms), huisbassist Earnest Johnson en als gast Otis Spann (1930-1970), die hiermee zijn laatste studiowerk afleverde.

‘South Side Blues Jam’ reflecteert vooral de muziek en de sfeer die ik, eind jaren zeventig, meemaakte in Theresa’s. Wells creëerde, tot hilariteit van het veelal lokale publiek, zijn teksten soms ter plekke, zoals in de twee takes van ‘I Could Have Had Religion’ en in ‘Blues For Mayor Daley’, destijds burgervader van Chicago. Standards als ‘Stop Breaking Down’, ‘Long Distance Call’ en ‘Rock Me’ werden door Wells eigenzinnig geïnterpreteerd.

De plaat tilde het koppel Guy/Wells opnieuw hogerop. Ze tekenden bij Atlantic en tourden als voorprogramma van de Stones door Europa.

Deze heruitgave is, inclusief één extra take en zes nummers die destijds niet op de LP pasten, een staalkaart van de warme bluesclubsound van Chicago gedurende de jaren zeventig.

1. Stop Breaking Down