Julia Jacklin – Crushing
Format: CD / Label: Polyvinyl Record Co.
Releasedatum: 22 februari 2019

Relaties vormen al eeuwenlang een bron voor heel veel liedjes. Het zoeken naar relaties, het onderhouden van een relatie, het verliezen van een relatie, allemaal zaken, die regelmatig aan de orde komen in de muziek. Dat is op het tweede album van de Australische singer-songwriter Julia Jacklin ook het geval. Als luisteraar mag je meegaan met al haar gevoelens omtrent de liefde c.q. relaties.
Julia debuteerde in 2016 met het album ‘Don’t Let The Kids Win’en haar nieuwe album werd geproduceerd door Burke Reid, van o.a. The Drones en Courtney Barnett faam. Daarnaast wordt Julia bijgestaan door gitarist Blaine Cunneen, pianist Dominic Rizzo, drummer Clayton Allen, bassist Harry Fuller en de achtergrondzang van Georgie Mulligan.
En deze muzikanten zorgen ervoor dat het breekbare hese stemgeluid van een prachtige, spaarzame begeleiding voorzien wordt.

De broeierige ballad Body opent het album met droog tikkende drums en zeer intiem klinkende piano en akoestische gitaarklanken. Dit breekbare nummer gaat (uiteraard) over een mislukte relatie en alle gevoelens die daarmee gepaard gaan. De stemming is, muzikaal, in elk geval iets luchtiger in Head Alone met een heerlijk sprankelend elektrische gitaar. Dit Suzanne Vega-achtige nummer is een vrij krachtig statement over een beklemmende realtie. “I don’t wanna be touched all the time”.
Het stuwende folky Pressure To Party heeft een vrij beklemmende tekst over een haast dwangmatige aandrang om een andere liefde te vinden en die ene, grote, dan maar te vergeten. Maria Magdalena zong het al. “I don’t know how to love him” en ook Julia heeft het daar lastig mee gezien Don’t Know How To Keep Loving You. Een breekbaar, teer nummer. Twijfel, twijfel, twijfel….
When The Family Flies In is een zeer intieme pianoballad met een zachte tweede stem van Georgie Mulligan over de steun van je familie, die aan de ene kant zeer welkom is maar waar Julia zich toch ook weer voor schaamt, dat ze die nodig heeft.
Julia klinkt op haar intiemst, en dus zeer breekbaar, in Convention waarin ze slechts door haar akoestische gitaar begeleid wordt. Good Guy heeft dezelfde intensiteit als een “deep soul” ballad. De wanhoop spat echt van dit nummer af in een vrij beklemmend, karig ingekleurd nummer. Daarna is You Were Right een vrij krachtig rockend nummer, dat aan The Cranberries doet denken.
Ook in de ballad Turn Me Down zit een behoorlijk soulgeluid, dat voornamelijk afkomstig is van het romige gitaargeluid. Julia smeekt in dit nummer steeds krachtiger en wanhopiger om afgewezen te worden.
Gelukkig heeft de afsluiter Comfort een wat bemoedigende boodschap, die door de breekbare begeleiding toch weer een wanhopig bijsmaakje krijgt.

Julia Jacklin bewijst op een zeer indrukwekkende wijze dat haar zielenpijn een album vol prachtige nummers oplevert. Verplichte aanschaf!

01. Body