Recensie: Jules Deelder & Boris van der Lek – JAZZ

Jules Deelder & Boris van der Lek – JAZZ
Format: CD – LP – Digital / Label: Butler Records
Releasedatum: 16 november 2018

Tekst: Fons Delemarre

JAZZ

Met koeienletters staat het op het hoesje. Minder vet, maar net zo prominent, de namen van de hoofdrolspelers. Ooit gebruikte Jules Deelder in zijn gedicht Intro honderden synoniemen om te vertellen wat jazz is en doet. Nu heeft hij aan één muzikale kompaan genoeg: Boris van der Lek. Deelder zorgt voor het slagwerk en de vocalen. Bij de opnames van ‘JAZZ‘ heeft Deelder, naast zijn slagwerksetje, daarvoor een RCA zangmicrofoon uit de 40-er jaren van de vorige eeuw tot zijn beschikking. Arend Niks drumt, speelt percussie en doet achtergrond vocalen. Die drums bespeelt hij spaarzaam en dus doeltreffend. Dat kan prima, want de andere helft van de ritmesectie is Peter Wassenaar (bespeelt The Wreckless Rat, een contrabas die al een lang en tumultueus leven achter zich heeft en draagt ook achtergrond vocalen bij). Alleskunner Cock van Vuuren (gitaar, achtergrond vocalen) completeert het orkest. Hij speelt zonder fratsen, maar o zo swingend. Deelder heeft een aandoenlijke stem en manier van zingen. Zijn geluid zit ergens tussen spraak en zang, maar is daardoor 100% Deelder. Blues On Tuesday kennen we al een tijd als gedicht, nu vertolkt Deelder het als vocalist.
Van der Lek levert de muziek voor de eigen nummers op ‘JAZZ’, kent zijn klassiekers en heeft er op dit album bewust voor gekozen ingetogen te spelen. Een zeer geslaagde keuze. Swing à la Deelder is de muzikale backbone van JAZZ. Goodtime, oldtime swing, de swing waar Deelder al jarenlang ambassadeur van is op zijn onvolprezen serie verzamelcd’s ‘Deelder Draait’, ‘Deelder Draait Door’, enz.
Titels van de volgende albums van Deelder en Van Der Lek? ‘Meer Jazz’, ‘Nog Meer JAZZ’ enz. Denk ik, want met een dwarsdichter als Deelder weet je maar nooit wat het gaat worden.
Voorlopig hebben we ‘JAZZ’. En dat is maar goed ook. Aan het begin van het laatste nummer vraagt Deelder wat ze zullen gaan spelen. “Blue Monk? Da’s ouwe meuk…”. En dus wordt het een liveopname in Walhalla van Blue Monk. Het is te hopen dat Deelder’s onvoorwaardelijke liefde voor vinyl ervoor zorgt dat ‘JAZZ’ ook op dit medium verschijnt. Als was het alleen maar omdat je dan de hoes nog harder JAZZ, JULES DEELDER en BORIS VAN DER LEK kunt laten roepen. Tot slot niet de tekst van Blues On Tuesday (”Geen geld. Geen vuur. Geen speed.” enzovoorts), maar een stukje van de tekst van John Schoorl, die met het gedicht ‘Free As A Piew-Piew-Toe Tee (vrijer dan vogelvrij)’ de liner notes van ‘JAZZ’ voor zijn rekening heeft genomen.

Soms al PIE-PIE-poe-pie-pa-die-doe-ra—PIE-PIE
Dromend van Shoo-doo-shoo-bee-ooo-bee
Tji ti tji tji tji tji tjutsjillu tjilu

…….

JAZZ, dus!

Hoogtepunt van ‘JAZZ’ is de 100% vintage Deeldertekst van het nummer Vogelvrij. Onnavolgbaar doet Deelder relaas van hoe je naar de wereld kijkt als je niks hoeft. Misschien gaat het wel over hoe hij denkt dat hij naar het leven kijkt als hij er zelf niet meer is. De tekst is niet dramatisch, meeslepend of emotioneel, maar bijna nuchter (nou ja, nuchter…) Observerend en constaterend komt hij tot de conclusie dat het mooi moet zijn vogelvrij te zijn. Niet zo vrij als een vogel in de lucht (hopeloze beeldspraak), maar Vogelvrij. In al zijn nuchterheid is de tekst Deelder op z’n best. Het orkest illustreert dit perfect en maakt daarmee het plaatje van Vogelvrij helemaal af. Ik gun het Deelder van harte Vogelvrij te zijn, maar dan s.v.p. wel eerst nog een paar JAZZ-albums.

01. Do The Boogaloo
02. Gospel Chops
03. How Cool