Recensie: Josh Smith – Burn To Grow

Josh Smith – Burn To Grow
Format: CD / Label: M2 Music
Releasedatum:: 17 augustus 2018

Tekst: André Wittebroek

De Amerikaanse gitarist Josh Smith zal voor een aantal Blues Magazine-lezers toch wel een relatief onbekende muzikant zijn. De lezers die hem kennen zullen weten dat hij in de gitaristenwereld een absolute grootheid is. De in Florida geboren Josh is jaren geleden voor de muziek naar Los Angeles verhuisd waar de mogelijkheden voor een muzikant beter zijn. Zo werkt hij veel samen met Joe Bonamassa en speelt op diens Bluescruise en doet veel studiowerk. Inmiddels heeft hij daar ook zijn eigen studio gebouwd, zoals hij vertelde bij zijn memorabele optreden in Bluesmoose Café De Comm in Groesbeek van de mannen van Bluesmoose Radio. (zie video’s Bluesmoose Radio/You Tube). Een ieder was zeer onder de indruk van het zeer innovatieve en diverse gitaarspel van hem. Niet het standaard blueswerk, maar een zeer eigen stijl en een waanzinnig hoog niveau kenmerken het spel.

Nu ligt dan de opvolger van zijn laatste cd ‘Over Your Head‘ op tafel genaamd ‘Burn To Grow’. Hierop staan elf zelf geschreven songs. Op de cd wordt hij, naast zijn band, bijgestaan door een blazerssectie en zang van Monet Owens.

Het album begint met Half Blues, dat een heerlijke, relaxte groove kent en fantasievolle riffs. Zijn stem valt mooi in en klinkt klagend wat prima bij het nummer past. Het gitaarwerk is zeer gevarieerd en de blazers vullen prima aan. Lekker begin. Vrolijker klinkt Through The Night, funkier en de soulvolle stem van Monet Owens past er naadloos in. Het is een wat poppy song maar lekker en het refrein blijft meteen in je hoofd vastzitten. Beetje Steely Dan-achtig. Het steviger Watching You Go komt erna. Het heeft mooie breaks en Josh en Monet zingen tweestemmig. De tekst gaat over een stukgelopen relatie en in zijn gitaarspel weet Josh de frustratie geweldig tot uiting te brengen. Met een blazersintro begint That For You Too. Meer  funky en soul- en jazzinvloeden kenmerken dit nummer. Het gitaarspel is puntig en scherp.
In Your Love (Is Making Me Whole) laat zangeres Monet Owens zien wat ze in huis heeft. Zij doet de leadzang op dit soulnummer met een perfecte blazersbegeleiding erbij. Look No Further klinkt laidback en vloeiend en is gebaseerd op een puike bas en drums. Erg goed gezongen door Josh en de achtergrond zang is prima. De ritmesectie komt ook goed uit in het soul-achtige Let Me Take Care Of You waarin de gitaargeluid vervormd wordt, wat een apart geluid geeft. De stem van Josh klinkt wat lager, erg aangenaam en het nummer heeft een fijn ritme. Erg mooi nummer.
Het meest traditionele nummer is de klassieke slowblues What We Need, met gevoelig gitaarspel, voor mij een van de hoogtepunten op de cd. Het swingende You Never Know heeft Texaanse invloeden. Dansbaar en de blazers maken het af. De gitaarsolo heeft de Albert Collins puntige stijl. She Survives begint met diepe drums, heeft een trage lome groove en is sfeervol en melancholisch en dit nummer had wel langer mogen duren! Dan zijn we bij de laatste song, het titelnummer Burn To Grow. Stevige, krachtige riffs geven het een rockige stijl eindigend met een vingervlugge solo.

Josh Smith heeft een gevarieerd album gemaakt met onmiskenbare soul-, jazz- en rockinvloeden, met de blues als basis. Zangeres Monet Owens heeft een grote toegevoegde waarde evenals de blazers. Geen gemakkelijk album voor de liefhebbers van pure 12bar blues maar muzikaal zeer innovatief en van een zeer hoog niveau.

Teaser 11 the final and title track, "Burn To Grow". Thanks for the support everyone, I've almost hit 20k. Can't wait to release this album.

Posted by Josh Smith on Friday, 20 July 2018

01. Half Blues