Recensie: Jorge Salán – Live In Madrid

Jorge Salán – Live In Madrid
Format: CD – Digital /
Label: CD Music
Releasedatum: 29 januari 2018

Jorge Salán is een Spaanse meestergitarist, denk hierbij aan het kaliber Joe Satriani en Steve Vai. Opererend als de vaste gitarist van twee in de hardrock scene bekende zangers, Jeff Scott Soto en Joe Lynn Turner, toert hij de wereld rond. Op dit ‘Live In Madrid’, hoor je duidelijk waar zijn roots liggen. In de hardrock, en dan vooral die eind jaren tachtig, de tijd waarin alle grote gitaristen de kans kregen hun skills aan de plaat toe te vertrouwen.

Op dit ‘Live In Madrid’ trekt Jorge Salán de gehele trukendoos open, van vingervlug tot ingetogen, zelfs akoestisch of solo zonder begeleiding. Het enige min puntje aan deze cd is dat hij in het Spaans zijn publiek toespreekt, en daar versta ik niets van, het publiek wel want die zingt uitbundig mee met Jorge.

Een tiental solo platen heeft Jorge Salán al op zijn conto staan, waarvan de laatste twee een uitstapje zijn naar de blues. Op deze cd speelt hij tal van blues nummers althans qua titel. Bekende blues nummers zoals BB King’s The Thrill Is Gone, Freddy King’s Going Down, Albert King’s Born Under A Bad Sign, Buddy Guy”s Leave My Girl Alone. Deze laatste komt nog het dichts bij de blues. De rest is omgetoverd tot een hardrock versie, luister maar eens naar het gitaarwerk bij The Thrill Is Gone.

Die hardrock dat is waar Jorge zich het best thuis voelt, het gehele arsenaal opentrekkend rost hij door de zestien nummers heen op deze cd. Door de live feel van de opnames klinkt het alsof je in de zaal staat. Zijn zang is niet onaardig, een beetje Spaans/Engels daar is niets mis mee, het heeft zelfs iets van authentieks. Gesteund door Sergio Pasqual (Bas), Mateo Arroyave (Drums) en Vitor Arias (keyboards) laat hij zijn publiek genieten van een avondje lekkere hardrock.

Dat hij van alle markten thuis is laat hij horen op The Sky Is Crying waar hij solo een fijn staaltje slide gitaar met een vleugje Thunder van AC/DC speelt dat door het publiek wel gewaardeerd wordt. Hij sluit het geheel af met het fraaie Subsuelo/Rocking All Over The World, wat hij ooit samen met Miguel Rios opnam, afsluitend in een solo waar hij heel zijn ziel en zaligheid nog eens inlegt.

Al met al een lekker live plaat vol gitaargeweld, zeker geen blues album, maar daarom niet minder goed.

01. Intro
02. On My Own