Recensie: Jordan Officer – Three Rivers

Jordan Officer – Three Rivers
Format: CD – Digital / Label: Spectra Musique

Releasedatum: 23 maart 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Jordan Officer wordt geboren op 29 januari 1976 in Montreal, Canada. Op jonge leeftijd speelt hij drums en viool en op 14-jarige leeftijd neemt hij de gitaar ter hand. Officer speelt voornamelijk jazz, blues en countrymuziek. Hij zegt beïnvloed te zijn door de Amerikaanse swing- en jazzgitarist Charlie Christian en dat verklaart ook zijn voorliefde voor de muziek uit het swingtijdperk. Tijdens zijn optredens met bluesbands in clubs ontmoet hij de Canadese jazzzangeres Susie Arioli. In 1997 vormt hij met Arioli en een bassist een trio. In 1998 openen zij op het Montreux Jazz Festival voor Ray Charles. Met Susie Arioli neemt Officer een aantal albums op. In 2010 komt zijn debuutalbum ‘Jordan Officer’ uit, in 2014 gevolgd door het album ‘Blue Skies‘ en in 2015 door ‘I’m Free’.

Nu is er het vierde soloalbum van Jordan Officer verschenen, ‘Three Rivers’, een album met elf nieuwe originele songs. Officer wordt op dit album bijgestaan door drummer Charley Drayton (bekend van o.a. Miles Davis, Keith Richards, Bob Dylan, Johnny Cash, Paul Simon en Neil Young) en bassist Zev Katz (bekend van o.a. Aretha Franklin, Elvis Costello en Suzanne Vega).

Met Your Body Is My Home opent het nieuwe album lekker swingend en is de ritmesectie ook meteen duidelijk aanwezig. Officer laat zijn uitstekende gitaarspel daarna horen in de mooie slowblues Young Love om er vervolgens in de uptempo jumpblues One Handed Push-Ups ook een opwindende vioolsolo tegenaan te gooien. Na het felle gitaarwerk, de brommende bas en het strakke drumwerk in de rudimentaire blues Felts So Good en de lekker in het gehoor liggende midtempo rocker Dream Of You And Me, zakt het tempo weer in de slowblues Driving Back From Three Rivers. In Where Has This Come From, met een scheurende slide, en Just To Be With You, met weer een indringende vioolsolo, roept de zang van Officer associaties op met JJ Cale. In Found it all, met handclapping en een felle gitaarsolo, is de geest van Bo Diddley aanwezig. De uitstekende ritmesectie voert naast de twanging gitaar de boventoon in de slowblues He’s Got It All.
Het album wordt instrumentaal besloten met Buck Jumping In New Orleans. De titel zegt het al, in de New Orleans sfeer, met bonkende drums, pompende bas, sterke gitaarrifs en straffe vioolriffs.

De tot nu toe voor mij onbekende Jordan Officer heeft mij verrast. Een goede zanger en gitarist en met die uitstekende ritmesectie heeft hij met ‘Three Rivers’ een fraai album gemaakt.

01. Your Body’s My Home