Recensie: JoosTVD – Just Say KNOW

JoosTVD – Just Say KNOW
Releasedatum: 9 mei 2018

Bij dit album is wel het één en ander uit te leggen. Allereerst de artiestennaam JoostTVD. TVD staat hier voor “The Vanished Dutchman” en dat is weer een alias van de Nederlandse singer-songwriter Joost van Dinther. Hij omschrijft zijn muziek zelf als “zelfbevlekkende, narcistische, selfkickende, obsessieve en uitknijpende muziek”. Een hele mondvol dus.  Joost ontpopt zich op dit album als een muzikale doe-het-zelver, die met het grootste gemak allerlei muziekstijlen door elkaar heen gooit en daar weer één prachtig geheel van maakt.
Tom Robinson, de Engelse artiest die in de new wave periode hits scoorde met “2-4-6-8 Motorway” en “Listen To The Radio”, was dermate onder de indruk van Joost dat hij een aantal van zijn songs draaide in zijn radioprogramma op BBC 6.
Wat krijgen we hier te horen? Muziek, die beïnvloed is door artiesten als Todd Rundgren, Frank Zappa, The Tubes en nog veel meer artiesten/genres.

Het openingsnummer, Not Now, is bijvoorbeeld een funky rocknummer waarin invloeden rondzweven van Todd Rundgren, Gino Vannelli en Frank Zappa. Met name die dwarse xylofoon zou zo bij Zappa vandaan kunnen komen. Razendknap om van al die invloeden een aanstekelijk swingend funky nummer te maken. Er gebeurt echt van alles in dit nummer. Knetterende Tower Of Power-achtige blazers, een scheurende gitaarsolo en elektronische ritmes, die totaal niet storen. The Vanished Romeo begint met new age-achtige panfluit geluiden, die al snel weggevaagd worden door een schroeiende wah wah gitaar. Vervolgens wordt een luie, geile Zappa funker ingezet vol ingenieuze breaks. Joos heeft een perfect zwoel stemgeluid voor dit nummer. Ook de eigenzinnigheid van The Tubes en Todd Rundgren klinken door in dit nummer. Het luchtige funky Indie mengt Zappa, The Tubes en Toto tot een warm wiegend nummer. My Cat Is Stoned is een bizarre mix van vaudeville, funk en Zappiaanse waanzin. Er komt van alles voorbij in dit nummer: maffe stemmetjes, fluitjes, geboer, en dat alles over een kat die stoned is! Loaded is vervolgens een Tito Puente-achtig latin fusionnummer. Zwoel swingend met soulvolle zang en haast Philly soul-achtige strijkers. Gameface doet qua synthesizergeluid denken aan het spacey werk van Gary Wright, in zijn “Dream Weaver” periode. Maar Joos vermengt dit uiteraard met het geluid van The Tubes, de erotische zwijmelsoul van Barry White en Zappa.
Nerveus ratelende elektro ritmes ontwikkelen zich in Rottendance tot een loom groovend nummer vol zwevende synthesizers en retestrakke Zappa breaks. Probeer hier maar eens op te dansen! Ik garandeer je dat je binnen no time kramp in je kuiten hebt! In Crest Of A Wave gaan we op de softsoul toer met een hoog Gino Vannelli gehalte, compleet met een ruisende branding. In de felle, eigenzinnige funkrock van There’s No Sense In Making Sense lijkt Zappa een huwelijk aangegaan te zijn met Johnny Guitar Watson en de ritmesectie van Tower Of Power. All The Way is een zwoel nachtclub nummer dat doet denken aan Kevin Ayers en zijn “Falling In Love With You”.
Joos sluit dit zeer avontuurlijke album af met de sprookjesachtige instrumental Not Ever, die gedomineerd wordt door zijn warme romantische toetsenwerk.

Ik ben zeer onder de indruk van de veelzijdigheid van JoosTVD en ga het album nog maar eens opzetten. Eens kijken wat ik nu weer allemaal ga ontdekken!

01. Not Now