Jontavious Willis – Spectacular Class
Format: CD – LP – Digital / Label: Kind Of Blue Music
Releasedatum: 5 april 2019

Tekst : Henk Jan Fokkema

Apocalypse Now. Een betere film over de waanzin en angst van militairen in de Vietnamoorlog is er zelden gemaakt. Dit in 1979 uitgekomen meesterwerk van Francis Ford Coppola heeft echter een aanloop gehad die zo moeizaam was, dat het eigenlijk nog een wonder is dat de film is afgemaakt. Drie jaar duurde het geheel. Overschrijding van tijd en budget gaven enorme stress en de opnames op de Filipijnen kenden zoveel ellende dat daar later zelfs een docufilm over verscheen. Een typhoon kwam langs, ziektes, de overheid werkte slecht mee en ook nog behoorlijke problemen met de acteurs.
Martin Sheen kreeg een hartaanval en met Marlon Brando viel bijna niet te werken. Dennis Hopper en Robert Duvall waren té goed en dat heeft ook zo zijn gevolgen. Hoeveel kan een mens hebben. Coppola viel tijdens de opnames 50 kilo af.

Je weet pas wat wit is als je ook weet wat zwart is. Je weet pas wat succes is als je ook pijn hebt gekend. Het blijkt maar weer.

Een wet die zeker voor blues opgaat. Muziek krijgt een extra dimensie als er een kras of een wond op zit. In ieder geval een forse vlek.

‘Spectacular Class’ is het nieuwe, tweede album van Jontavious Willis en is in dit opzicht een vreemd verhaal. Afkomstig uit het dorpje Greenville, Georgia in het pittige oude Zuiden van de VS zong hij al op driejarige leeftijd gospel in de kerk, samen met opa. Georgia, bloedheet, vochtig en benauwd. Opgegroeid is hij volgens de regels van het boek. Familie, school en kerk. Braaf. Op weg naar een optreden deed hij zijn huiswerk. Misschien is dat wel zijn vlekje. Al jong was hij onderweg in verschillende bluesvormen zoals Delta, Piedmont, Texas en Gospel.

Grammy winnaars Taj Mahal en Keb’ Mo’ produceerden het nieuwe album en omschrijven Jontavious als een bluestopper met de krassen van een zeventigjarige in het lichaam van een jongeman want hij is nog maar 22 jaar oud! In 2018 won hij bij het International Blues Challenge nog een Best Self-Produced CD Award met zijn eerste album ‘Blue Metamorphosis’. Eens in de zoveel tijd zijn dit soort jongens er.

Het is prachtige Southern blues zoals die hoort te zijn. Jontavious speelt heel soepel en heeft het geluk om heel makkelijk te kunnen zingen met een volkomen bij de muziek passende stem. Diep en donker met soul.
Fingerpicking, flat picking en slide op zijn Dobro. De tien nummers van zijn tweede album zijn vrolijk en nergens ongemakkelijk. Je hoort het vroegere Georgia van Barbecue Bob, de geurende oude bluesstijlen, tempo met een vrolijke boogie en mooie instrumenten. Piano, banjo, mondharmonica en een Hammond B3 naast de gebruikelijke akoestische instrumenten. Low Down Ways, The World is in a Tangle of Long Winded Woman en de topper The blues Is Dead.  Schitterende titels op een album dat nergens een stapje terug doet. Het blijft boeien en dat maakt het sterk. ‘It makes you feel good’.
Jontavious Willis bewijst vooralsnog dat hij een uitzondering op de regel is dat goede blues een kras behoeft. ‘The Wunderkind.’

01. Low Down Ways
02. The blues Is Dead ?