Recensie: Jonathan Jeremiah – Good Day

Jonathan Jeremiah – Good Day
Format: CD – Digital / Label: PIAS
Releasedatum: 31 augustus 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

De Britse folk- en soulzanger Jonathan Jeremiah is terug met zijn inmiddels vierde release ‘Good Day’. Jeremiah is met name bekend geworden door de singles Lost en Happiness van zijn veelgeprezen debuut ‘A Solitary Man’ uit 2011. Dat album bereikte in ons land de derde plaats in de albumlijsten en kreeg daarmee de gouden status. De singer-songwriter kreeg veel airplay op de Nederlandse radio en zijn carrière kreeg hier voor het eerst voet aan de grond. Datzelfde jaar stond hij nog op het North Sea Jazz Festival in samenwerking met ons eigen Metropole Orkest. Die samenwerking beviel zo goed dat Jonathan zijn tweede plaat ‘Gold Dust’ (2012) opnam met dit wereldberoemde orkest. Je kunt dus wel stellen dat Jeremiah een bijzondere band heeft met dit kikkerlandje.
Zowel ‘Gold Dust’ alsook zijn derde plaat ‘Oh Desire’ uit 2015 leverde hem nog meer lofbetuigingen op, met niet in de laatste plaats het aanbod van James Bond componist John Barry om met hem te schrijven. Met Jeremiah’s vierde album zullen die lofbetuigingen al helemaal de pan uitrijzen.

‘Good Day’ werd opgenomen in de Konk Studios van Ray Davies, de voormalige frontman van The Kinks. Tevens is hij ook de producer van de plaat. Een slimme keuze omdat Davies zijn vak als geen ander verstaat en ook een soortgelijke visie als Jeremiah erop nahoudt wat betreft de productie van een plaat. Jonathan wilde geen overgeproduceerd en gelikt album met gesampelde instrumenten en populaire beats gemaakt op en door een computer. Hij wilde het geluid van echte mensen. Hij riep daarom naast zijn band ook de hulp in van een negentien koppig strijk- en blazersorkest. Het moest allemaal zo puur en oprecht mogelijk klinken. Dat is bijzonder goed gelukt. Het klinkt allemaal heel natuurlijk en organisch.

Jeremiah heeft nu beter dan ooit het klassieke soulgeluid weten te vangen, niet alleen door zijn warme, lome, gouden soulstrot, maar ook door het ijzersterke orkest dat ‘Good Day’ echt die retro feel geeft en daarnaast ook nog eens super strak speelt.
‘Good Day’ is groots, meeslepend en authentiek. Er is duidelijk heel veel aandacht besteed aan de productie. Dat hoor je terug in de ingenieuze arrangementen en de prachtige harmonieën. Het is zo goed gearrangeerd dat alles klopt en alles perfect verweven is tot één geheel. Het is volledig in balans en staat als een huis.
We kunnen nu met recht zeggen dat de jonge singer-songwriter zijn inspiratiebronnen Richie Havens, John Martyn, Bill Withers, Carole King, James Taylor en grootste idolen Scott Walker en Serge Gainsbourg kan evenaren. Jeremiah doet niet voor hen onder. Misschien moet zelfs John Barry, na het beluisteren van deze plaat, nogmaals overwegen om met Jonathan samen te werken. Alleen dan wel om samen de muziek voor een nieuwe Bond film te schrijven.  Luister maar eens naar het nummer Deadweight, wat zo onder een scene van een James Bond film gezet kan worden.

‘Good Day’ is Jeremiah’s beste plaat tot nu toe. Het is ongekend goed en zijn enorme muzikale talent is hiermee wederom bevestigd.

01. Good Day
02. Mountain