Jon Bryant – Cult Classic
Format: CD – Digital / Label: Nettwerk Music Group – V2 Records
Releasedatum: 17 mei 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Singer-songwriter Jon Bryant laat zich met zijn nieuwe plaat ‘Cult Classic’ niet gemakkelijk in een hokje plaatsen. Misschien heeft het ermee te maken dat hij een tijdje in een soort hokje heeft gezeten als lid van een sekte. In 2015 sloot hij zich namelijk aan bij een groep waarvan hij naar een paar maanden het idee had dat er iets niet klopte, het voelde als een sekte. Jon distantieerde zich van de rest maar bleef wel betrokken omdat hij zich getransformeerd en verlicht voelde en omdat het zijn liefde voor leren voedde. Zijn nare gevoel over de groep bleef echter knagen en hij ging op onderzoek uit. Hij las vreselijke verhalen over de organisatie en vanaf dat moment besloot hij alle banden met de groep te verbreken. Om alles van zich af te zetten en zijn intense periode bij de sekte te verwerken en achter zich te laten, schreef hij nieuwe liedjes. Het duurde even voor hij zijn rust weer gevonden had, maar vond deze uiteindelijk in Vancouver waar hij samen met producer John Raham ’Cult Classic’ opnam.

Hoewel Jon’s sound nagenoeg hetzelfde bleef op zijn vorige drie studioalbums, maar net genoeg veranderde om het spannend en interessant te houden, is het geluid op ‘Cult Classic’ wel even heel andere koek. Het staat in sterk contrast met zijn voorgaande werk. Waar Jon het eerder zo puur mogelijk hield met een combinatie tussen indie-folk, Americana, pop en een vleugje country, met minimaal gebruik van instrumenten en geluiden (akoestische gitaar, pedal steel, elektrische gitaar, piano, strijkers en heel soms blazers en een banjo) maakt hij op zijn nieuwste release veelvuldig gebruik van elektronische beats in de vorm van analoge synths. Zijn akoestische gitaar is nog maar zelden aanwezig evenals de pedal steel, waardoor het hoge singer-songwriter en Americana gehalte bijna helemaal verdwenen zijn. Je hoort de invloeden ervan nog wel terug in Bryant’s muziek, maar hij heeft meer ruimte gemaakt voor electro-pop met een flinke dosis soul. Gelukkig is ook het indie-folk genre nog aardig vertegenwoordigd, dus helemaal zijn roots verloochenen doet hij niet.

Naast synthesizers die zorgen voor de dromerige pop en ambient electro sound, zijn het vooral de elektrische gitaar, piano, strijkers en in minder mate de akoestische gitaar die het indie-folk gedeelte dragen, hoewel de elektrische gitaar ook zeker bijdraagt aan de dromerige ambient electro en tevens nog af en toe zorgt voor een vleugje Americana. De funky basloopjes en dito drumpartijen en een hammond geven de seventies soul invloed op ‘Cult Classic’. Ook Jon’s zanglijnen en zijn hoge, warme stem ademen soul. Opvallend is overigens dat zijn vocalen op ieder album steeds beter en mooier worden, terwijl zijn unieke Jeff Buckley achtige stemgeluid altijd al zijn visitekaartje was.

Bryant zal met ‘Cult Classic’ fans verliezen die liefhebber zijn van zijn ingetogen melancholische (akoestische) indie-folk en singer-songwriter liedjes maar hij zal ook veel nieuwe fans vergaren omdat dit album toegankelijker is dan zijn vorige werk. De songs bevatten aanstekelijke melodie- en zanglijnen en achtergrondkoordjes en kunnen veel gemakkelijker op de radio gedraaid worden. De plaat is gelikter en veel meer gericht op de massa. Jon’s nieuwe sound is opener en energieker maar ook grootser en wijdser. Hij heeft durven experimenteren met sonische geluiden en laat daarmee een andere kant van zichzelf zien. De melancholie klinkt zeker nog wel door in de nummers en ook in Jon’s zang, maar het heeft allemaal wat meer body. Het straalt veel meer hoop en kracht uit.
‘Cult Classic’ is een gelaagd en dynamisch album met sterke composities, prachtige arrangementen, ijzersterke en rake teksten en vooral wonderschone vocalen die door merg en been gaan. Het moge duidelijk zijn dat Jon zichzelf na een intense, heftige en hectische periode, zowel op muzikaal gebied als op persoonlijk vlak gelukkig heeft hervonden.

01. Paradise
02. 5 Years
03. Cultivated