Jon Batiste

Jon Batiste – Hollywood Africans
Format: CD, LP, Digitaal
Label: Verve Records
Release datum: 28 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Jon Batiste, geboren in Kenner, Louisiana, is een Amerikaanse zanger, multi-instrumentalist, componist en TV persoonlijkheid. Naast soloartiest is hij ook de frontman en muzikaal leider van de groep Stay Human. Stay Human is sinds 2015 de huisband van The Late Show dat wordt gepresenteerd door Stephen Colbert.
Batiste is zeker geen onbekende in muziekland; hij nam al platen op of deelde het podium met onder andere Prince, Stevie Wonder, Lenny Kravitz, Mavis Staples, Willie Nelson en Ed Sheeran. Ook is hij muzikaal regisseur van het Amerikaanse tijdschrift en online multi-platform The Atlantic en creatief leider van het National Jazz Museum in Harlem, een museum in New York, dat gewijd is aan het behoud en de viering van de jazzgeschiedenis van Harlem. Een bezige bij dus die Batiste.

Op acht jarige leeftijd speelde Jon al percussie en drums met zijn familie in The Batiste Brothers Band en vanaf zijn elfde leerde hij piano spelen. Hij ontwikkelde zijn skills door les te nemen in klassieke muziek en door liedjes van videogames als Sonic The Hedgehog, Final Fantasy VII en Street Fighter Alpha te vertolken op de piano. Op zijn zeventiende releasede hij zijn eerste album ‘Times In New Orleans’. Hij ging naar het New Orleans Centre for Creative Arts en studeerde daar af in 2004. Niet lang daarna behaalde hij zijn bachelor- en master-diploma aan de Juilliard School. Tijdens die studie bracht hij zijn tweede plaat ‘Live In New York: At The Rubin Museum Of Art’ uit. Tegen het einde van 2006 trad hij al op in Zuid-Afrika, Londen, Parijs, Lissabon, Spanje en in de VS.

In 2007 maakte Batiste op twintig jarige leeftijd zijn debuut in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij produceerde deze show zelf. Ook gaf hij muziekclinics, lessen en workshops door heel Nederland in binnenstedelijke scholen en achterstandswijken. Na een tijdje ging hij terug naar Amerika, waar hij werd hij uitgenodigd in Carnegie Hall in New York om met zes jonge muzikanten zijn eigen show te geven en te produceren. De show werd afgesloten met een grote finale die hij componeerde voor een koor, jazzcombo en orkestinstrumenten. In de daarop volgende jaren bracht Batiste een aantal projecten uit, waaronder het album ‘Social Music’ in 2013, die meer dan een maand lang aan de top van de Billboard en iTunes charts stond. In 2016 volgden ‘The Late Show EP’ met Stay Human en de kerstplaat ‘Christmas With Jon Batiste’. Vorig jaar releasede hij de singles ‘Ohio’ met Leon Bridges en Gary Clark Jr. en ‘Battle Hymn Of The Republic’ voor The Atlantic. Nu is de jonge artiest terug met zijn nieuwste release ‘Hollywood Africans’. Op deze plaat hoor je voornamelijk Jon’s pianospel en zang.

Het album, dat geproduceerd is door T Bone Burnett, opent met het swingende Kenner Boogie, refererend aan Jon’s geboorteplaats Kenner. Niet alleen geeft het nummer zijn vingervlugheid weer maar ook zijn virtuositeit en enorme gevoel voor ritme. Het liedje valt echter behoorlijk buiten de boot in vergelijking met de rest van de songs omdat de boogie nergens terugkeert op het album. Aan opvolger What A Wonderful World, origineel van Louis Armstrong, heeft Batiste een volledig eigen draai geven. Met slechts zijn piano en andere arrangementen weet hij het veel gecoverde nummer nieuw leven in te blazen. De sfeer is iets grimmiger dan het origineel, maar komt hierdoor juist binnen. Ook horen we hier voor het eerst Jon’s prachtige warme stem, die perfect aansluit bij zijn vertolking van dit nummer. In Chopinesque is de tragiek en drama merkbaar. Jon’s spel is beeldend, filmisch, gevoelig en komt meteen binnen. Saint James Infirmary Blues is een oude jazzklassieker uit New Orleans, inclusief subtiele blazers en achtergrondkoortje in Doo-wop stijl. Het nummer werd in 1928 populair door Louis Armstrong maar is van origine een Amerikaans volkslied van anonieme oorsprong. Nocturne No. 1 In D Minor is een spannende Latin georiënteerde song waarin heel veel gebeurd. Van tango melodieën tot klassieke akkoorden uit oude (horror)films. De piano is uiteraard het hoofdinstrument, maar daarnaast hoor je ook percussie en sfeervolle strijkers. Het is het best gecomponeerde nummer op ‘Hollywood Africans’.

The Very Thought Of You is een wonderschone piano ballade waarop Batiste’s mooie stem erg goed tot z’n recht komt. (Van origine is het een jazz-pop standaard van Ray Noble uit 1934). Green Hill Zone kan zo gebruikt worden onder een scene uit een kostuumdrama met zijn prachtig gearrangeerde strijkers en fijne en interessante pianoakkoorden. Mr. Buddy is eveneens een indrukwekkende ballade met een jazzy New Orleans feel door de manier van spelen en zingen en door de percussie en contrabas. Op het oldschool nummer Is This Over worden Jon en zijn piano bijgestaan door een koor en orgel en krijgt hierdoor een pure gospel sound. Het is een krachtige song die is opgenomen in een kerk in New Orleans. Overigens is de hele plaat daar opgenomen. Smile is eveneens een klassieker. Het is een kort en eigenlijk overbodig instrumentaal pianonummer dat dient als opstapje naar het fantastische Don’t Stop, wat Jon samen schreef met songwriter Steve McEwan.

Don’t Stop lijkt in eerste instantie een klassiek liedje te zijn door de dramatische minorstemmige piano en dito strijkers, maar wordt gaandeweg uitgebouwd tot een moderne song waar hoop en troost uitstraalt door de zielverheffende tekst en Jon’s zeer overtuigende en krachtige manier van zingen. Een schitterende, intense en waardige afsluiter van een juweeltje van een plaat.

Jon Batiste is een enorme getalenteerde en vindingrijke artiest die het allerminst nodig heeft om covers en standards op te nemen in zijn repertoire. Zijn eigen composities en arrangementen zijn van uitmuntende kwaliteit, zeer weldoordacht en laten niets te wensen over. Op ‘Hollywood Africans’ is het dan ook vooral zijn eigen werk dat de meeste indruk maakt. Batiste bespeelt zijn piano vurig en vol passie, overgave en met ontzettend veel emotie. Zijn soulvolle en overtuigende zang tilt het geheel naar een nog hoger niveau. Jon is een ongekend talent die het verdient om nog meer in de schijnwerpers te staan.

Tracklist
01. Kenner Boogie
02. What A Wonderful World