Jon Allen - Deep River

Jon Allen – Deep River
Release datum: 2014. OK! Good Records

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

De zomer is definitief voorbij met al die regenbuien van de laatste dagen dus tijd voor stemmige herfstmuziek. Deep River van Jon Allen is daarvoor een zeer geschikte kandidaat. Sobere en ingetogen songs van de Engelse singer/songwriter die prima passen bij een knapperend haardvuur.

Jon Allen (1977, Winchester, Engeland) debuteerde in 2009 met het album Dead Man’s Suit, gevolgd door Sweet Defeat in 2001. Zijn nieuwste wapenfeit is Deep River. De singer/songwriter met zijn schuurpapieren stem klinkt nog steeds als Rod Stewart, maar is muzikaal een stuk interessanter door zijn beschouwende teksten en bescheiden muziek. Waarbij bescheiden een compliment is en zeker geen belediging.

Allen is nooit een muzikant geweest van uitbundige nummers en de songs op Deep River vormen daarop geen uitzondering. Lady of the water bijvoorbeeld of titeltrack Deep river en songs als Falling back, Keep moving on en By My Side kenmerken zich door een rustige opbouw en een kalm tokkelende gitaar. Niet iedereen zal misschien houden van de soms hoge stem van Allen, maar het zijn wel kleine pareltjes. Een paar nummers zoals Fire in my heart Get what’s mine en All the money’s gone laten horen dat de Engelse singer/songwriter soms het gaspedaal in kan trappen en zijn voor zijn doen redelijk snel. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de eerder genoemde ‘kleinere’ songs, omdat Allen zich daarin een meester van emotie toont.

Deep river is wederom een fijne plaat met lieve luisterliedjes. Ideaal om de gure herfstdagen door te komen. Jon Allen treedt 5 november op in People’s Place (Stadhouderskade 5, Amsterdam) voor zijn enige optreden in Nederland.

1. Night & day
2. Lady of the water
3. Falling back