RECENSIE: Jolie Holland – Wine Dark Sea

Jolie Holland

Jolie Holland – Wine Dark Sea

CD / Anti-Records / released 20 mei 2014

Tekst: Roelof Passies

Een heel bijzondere plaat. Jolie Holland is vooral bekend in het Americana circuit als de oprichtster van  de Canadese “The Be Good Tanyas”. Een band waar ze zelf is uitgestapt omdat het niet klikte onderling. Inmiddels maakt ze weer solo albums en niet onverdienstelijk. Toch wist ze nog niet door te dringen tot het grotere publiek. In het verleden heeft niemand minder dan Tom Waits haar aangezet tot het starten van een solocarrière. De stijl van Tom Waits komt dan ook zeer nadrukkelijk naar voren op dit album. Ondertussen heeft ze van Austin Texas haar thuisfront gemaakt waardoor de link met haar muziek nu compleet is.

De cd zit inmiddels al een paar weken in mijn cd-speler, en ik moet zeggen, dat het even wennen is, maar na meerdere keren  luisteren vallen steeds meer puzzelstukjes in elkaar. Het is één van de meest ongepolijste en rauwe cd’s die ik ken. Het is haar gelukt om vele muziek stijlen in elkaar te smeden. Van pure rock tot jazz tot blues tot gipsy muziek aan toe. En dat in een tijdloze stijl. Het is een cd die je blijft verrassen met steeds weer rauwe ondertonen, zodanig dat je luidsprekers er van gaan kraken.

De cd opent met het nummer “On and On”. Een nummer dat gelijk toonzettend is voor de gehele cd met heerlijke krassende en schurende gitaren. Even later weer een hoogtepunt met het nummer “Dark Days” waarin een opzwepende drum de basis legt voor het ritme. Het nummer “Route 30” is een heel relaxed nummer en valt daardoor een beetje uit de toon ten opzichte van de meeste andere nummers. Het is een heerlijke “on the road” song. Sommige nummers beginnen heel onheilspellend en blijven dat ook het hele nummer zoals het nummer “I Thought It Was The Moon”. De muziek stijlen wisselen elkaar in hoog tempo af. Zo is het nummer “The Love You Save” een heerlijke ballad waar een geweldige gitaar door de song heen meandert.  Wat mij betreft zijn er op deze cd twee echt hele grote hoogtepunten waar te nemen; namelijk “All The Love”, met een fantastische bas lijn. In dit nummer komt alles tezamen, haar zwoele donkere stem aangevuld met soul en country invloeden. Het andere grote hoogtepunt is het laatste nummer op de cd. “Waiting For The Sun is de titel en dit doet me gelijk denken aan een andere band die groot is geworden met deze titel: de Jayhawks. En dat doet me weer denken aan Marc Olsen en aan Victoria Williams waarmee hij een relatie heeft.  De stem van Victoria doet me weer denken aan Jolie, net zo ongepolijst en scherp. Een werkelijk fenomenaal nummer, en terecht is dit nummer extra in the picture gezet met een videoclip. Een fenomenaal einde van een geweldige plaat, die tijdloos is en je nooit meer zult vergeten.

Tracklist
01. On And On
02. First Sign Of Spring